Welk bestandsformaat is het beste voor afdrukken?

Ik druk regelmatig documenten af, die voorzien zijn van mijn bedrijfslogo. Op de computer ziet het er altijd geweldig uit, maar als ik de print vervolgens bekijk, is het logo vaag en "korrelig". Ik gebruik nu een JPG-bestand en ik heb me laten vertellen dat het daaraan kan liggen.

Welk bestandtype kan ik het beste gebruiken voor een nette afdruk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mijn beeldscherm ca 87 dpi. Dat geeft een prima beeld. Als je met deze resolutie print, wordt het een lachertje (of een huilertje). Je probleem ligt echt aan de resolutie. Maak het logo opnieuw aan en save met minstens 300 dpi. JPG voldoet hier prima.

Het beste antwoord

TIFF, PNG of PDF op hoge PPI waarde.

JPG is idd gewoonweg beter te vermijden en met een reden. Het is een lossy bestandsformaat. Er wordt net als bij MP3 informatie weggegooid. Als dat juist wordt gedaan, kan het goed zijn, als het niet goed wordt gedaan wordt het inderdaad lelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
300 PPI zal voldoende zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
De vraag is hoe je het logo nu hebt opgeslagen? Heb je die nog als Photoshopbestand oid staan?

Toegevoegd na 29 minuten:
Als het logo al een keer lossy en verkeerd is opgeslagen zal het nooit meer goed komen ongeacht het formaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf gebruik ik altijd PDF en dit bevalt me eigenlijk het beste
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bestandstype van de afbeelding (image format) an sich is niet zo belangrijk. Elk image format dat het programma dat de afdruk verzorgt ondersteunt wordt uiteindelijk gewoon vertaald naar printinstructies. Het gaat vooral om de resolutie van de afbeelding en de kwaliteit van de printer en het papier (en/of de kwaliteitsinstellingen in je printer configuratie). Ook kan het uitmaken of je in zwartwit print terwijl het logo in kleur is. Je zou eens kunnen proberen om je logo te printen met een afbeelding van veel hogere resolutie. Als je wilt weten of het image format uitmaakt kun je natuurlijk ook een pagina maken met je logo erin in verschillende formaten en kijken of het verschil maakt. Het belangrijkst is de resolutie van je afbeelding (een afbeelding die je uit moet rekken voordat hij het gewenste formaat heeft, heeft een te lage resolutie!) en de printinstellingen - kijk vooral naar de instellingen voor kleuren en voor kwaliteit (kies hoge kwaliteit i.p.v. hoge snelheid).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan dit nou vier plussen krijgen? Bestandsformaat is wel degelijk belangrijk. Sommige formaten zijn namelijk lossy zoals JPG. Hoge resolutie zware compressie JPG> ziet er niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
True, maar vraagsteller gaf aan dat het er op de monitor prima uitziet. Als het er op een monitor prima uitziet maar op een printje niet, dan is het probleem niet de compressie in de JPG.
Nee. JPG is prima. De "slechte naam" van jpg ontstaat door verkeerd gebruik. Bij elke keer dat je een jpg-bestand opslaat (NIET als je het opent en later weer sluit!) gaat er namelijk een heel klein beetje info verloren.
Je kan je logo dus prima en onbeperkt gebruiken, zolang je het bestand na gebruik gewoon sluit. Nogmaals: daarbij gaat niets verloren.
Zou je de naam veranderen, of er iets blijvend aan willen veranderen, dan moet je het opnieuw saven en dán gaat er wel iets verloren. Maar dat kan je vele malen doen voor je er iets van merkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de kleuren in je logo uit vlakken bestaan (zoals bijvoorbeeld het Goeie Vraag logo), dan kan je het gif-format eens proberen.
Dat geeft bij afdrukken misschien toch een mooier resultaat. Bij kleuren met nuances is gif ongeschikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min. JPG is niet prima. Het is een compressiebestand en lossy. Dat geef je zelf al aan... Zou je de naam veranderen dan moet je het opnieuw saven en dán gaat er wel iets verloren Nee joh dan juist niet. "Maar dat kan je vele malen doen voor je er iets van merkt." Als je voor een afdruk gaat, sla je op in TIFF of PNG of wellicht PDF. Met GIF aankomen is natuurlijk om een min vragen.
Heb het even gedaan met het GV-logo, Met een 200% vergroting begin ik al de problemen te zien. JPG even geprobeerd. Op de 80% quality setting. Bagger, pure bagger. Hoef ik niet eens te zoomen.