Waarom krijg ik Joomla niet geïnstalleerd op XAMPP?

Ik heb het zip bestand van Joomla versie 3.4 geïnstalleerd en uitgepakt in de map htdocs van XAMPP. Nu ik op http://localhost/joomla/ kijk zie de tekst ''index of /joomla'' hieronder staat ''Joomla_3.4.1-Stable-..>'' zodra ik hierop klik krijg ik een 404 error met onderstaande tekst:

''Object niet gevonden!

De gevraagde URL was niet gevonden op deze server. Indien u de URL manueel hebt ingevuld, gelieve uw spelling te controleren en probeer opnieuw.

Indien u van oordeel bent dat deze server in fout is, gelieve de webmaster te contacteren.

Error 404

localhost
Apache/2.4.12 (Unix) OpenSSL/1.0.1m PHP/5.6.8 mod_perl/2.0.8-dev Perl/v5.16.3''

Wat doe ik fout? Ik heb nog nooit eerder met zowel Joomla als met XAMPP gewerkt dus graag Jip en Janneke taal ;)

Ik werk trouwens met OS X (mocht dit verschil maken)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je moet om Joombla te laten werken eerst wat voorbereidingen treffen met XAMPP.
De SQLserver moet draaien, en Apache ook(nou in je voorbeeld draait deze al)
Deze services zet je aan in het XAMPP controlpanel (http://localhost/xampp)
Je hebt met Joombla door unzip in een subfolder uitgepakt, voor het nette zou je de inhoud van Joombla.3.4.1.stable een map hoger moeten verplaatsen naar de joombla map. zodat je lokale URL iets van http://localhost/joombla wordt.
Met phpMyadmin maar je in XAMPP een database aan en geef je de juiste rechten hieraan. Hierna ga je naar de URL http://localhost/joombla en volg je stappen van de installatie wizard. Voor een volledige stap voor stap uitleg met afbeeldingen verwijs ik je graag naar: http://magazine.joomla.org/issues/issue-mar-2013/item/1110-free-e-book-%E2%80%93-introducing-joomla-30-made-easy

Succes ermee!

Toegevoegd na 52 seconden:
maar = maak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je Xampp nog aan? Anders werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet in de Apache config wel de htdocs folder definiëren als 'document root' en vaak moet standaard de gebruiker waaronder het apache process draait rwx toegang krijgen tot die folder. Nu weet ik niet hoe OSX dit regelt, maar onder Linux is het de gebruiker www of apache
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De echte folder 'htdocs' welteverstaan want in je screendump is het een symlink/snelkoppeling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik Mamp op OSX en dan moet de htdocs in de MAMP-map staan. Misschien is dit bij Xampp ook het geval. In Mamp zit ook een opstartdocument waarop alles vrij duidelijk uitgelegd staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De link die ik toegevoegd heb in het antwoord legt ook in simpele bewoording uit hoe je Joombla werkend krijgt.... Maar doe het vooral stap voor stap... zie eerst Apache werkend te krijgen(zodat je splashscreen van Apache ziet) en bouw dan verder uit naar Joombla....eerst de basis op orde hebben, ik heb de indruk dat je te snel wilt... en houdt de logdaemon onder OSX in de gaten, deze is erg goed en uitgebreid, hierin vind je ook eventuele fouten die onder de 'motorkap' gebeuren... google op die fouten en die helpen je weer verder naar een werkend systeem!