Als ik in Excel een bestand wil openen terwijl er al meer bestanden openstaan, lukt dat soms niet ..

Ik moet dan eerst een bestand sluiten; waarom is dat en hoe voorkom ik dat?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik krijg geen melding, dat is het rare.. zodra ik een openstaand bestand sluit, opent zich een no-time het gevraagde bestand.. Ik heb geen bestanden met dubbele namen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je een melding? Zo ja, welke?

Het beste antwoord

'T komt regelmatig voor dat men een bestand opent die een naam heeft van een bestand die al open is. Opnieuw een bestand openen met dezelfde naam wordt dan geweigerd. Echter, dat zou dan gewoon in de foutmelding moeten staan. Wat staat er eigenlijk precies in de foutmelding?
Dat excel een bestand niet meer kan openen omdat er te weinig geheugen is, heb ik nog nimmer meegemaakt - terwijl ik toch regelmatig 10 programma's tegelijk open heb staan. Maar ik heb 2GB geheugen in de PC - da's ruim voldoende. Met 256MB geheugen (rechtsklik op 'Deze Computer', eigenschappen) kan je dat soort problemen wel krijgen, maar dan nog verwacht ik dat niet snel tenzij je excelbestanden behoorlijk enorm groot zijn.
Verder moet je _niet_ een moderne Excel-versie op een oude PC zetten. Pak lekker Excel2000: compact, snel en neemt minder geheugen in gebruik.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat cassie en Xinix bedoelen is waarschijnlijk dit:
1. Rechsklik op 'Deze Computer'.
2. Eigenschappen.
3. Geavanceerd.
4. Prestaties: Instellingen
5. Geavanceerd.
6. Hier kan je de 'wisselbestandsgrootte' instellen. Normaal gesproken staat dat op 'Door het systeem beheerde grootte'. Dat is goed (en anders zet je 't daarop). Indien daar niet genoeg ruimte voor is, kan je harde schijf ook nog vol zijn. Maar dan krijg je meer technische problemen. Dus verwacht ik niet dat dat 't is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Mocht het bestand dat je probeert te openen al openstaan laat excel simpelweg het venster zien waar dat bestand in is geopend en komt er geen foutmelding.'
Veel gebruikers lezen zo'n venster niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze melding komt dan (tenminste bij Excel 2002): 'Een document met de naam huppelepup.xls is reeds geopend. Etc.'

Andere antwoorden (5)

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je geheugen vol is en meer geheugen nodig hebt. Anders kan ik geen verklaring bedenken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan duiden op een memory tekort... Meer bijplaatsen of de cache-bestanden vergroten in computer-beheer -> en dan vervolg menu (even zoeken, weet ik niet uit mijn hoofd...)

Met voldoende cache zou het geen enkel probleem moeten zijn om 10 excel-bestanden tegelijk open te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het relatief grote excel bestanden. Je hoeft zoeizo geen fysiek geheugen bij te prikken in de pc. Mocht dat namelijk niet toereikend zijn maakt windows automatisch gebruik van het (veel tragere) virtueel geheugen.

Vermoedelijk moet je dit omhoog bijstellen. Even configatiescherm => systeembeheer kijken. Ben nu even niet in de gelegeheid om precies uit te leggen waar het zit. Mocht dit geen soelaas bieden, zou ik graag de foutmelding hier zien welke je krijgt.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is er spyware aanwezig op je computer die dit verhinderd.

Scan met Spybot Search & Destroy en nadien met A Squared Free.

Spybot Search & Destroy: http://fileforum.betanews.com/download/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1

A Squared Free: http://www.emsisoft.com/en/software/free/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor de optie van mmm: stel dat je twee Excel-bestanden hebt met dezelfde naam, maar in verschillende mappen. Het eerste bestand kun je gewoon openen. Het tweede bestand kun je dan niet meer openen, omdat het dezelfde naam heeft als het bestand dat al open is.

Ik vind dat dom van Excel, maar zo is het nu eenmaal.

Om het tweede bestand toch te kunnen openen, moet je eerst het eerste bestand sluiten.

Dit staat echter in de foutmelding - of is de tekst daarvan niet helder genoeg?