Hoe maak ik mijn laptop sneller?

Ik scan mijn laptop regelmatig, maar hij begint steeds langzamer te worden. Ik las toevallig net wat over defragmenteren.. Hoe doe ik dit en wat houdt dit in?
Ik verwijder wel zo nu en dan software wat ik niet meer gebruik (en ook echt verwijderen, niet alleen de snelkoppeling) maar ik ben nu op het punt gekomen dat ik niet meer weet wat weg mag en wat niet!
Zijn er, naast dat, nog meer opties op mijn laptop op te schonen of in ieder geval sneller te maken? Graag met een beetje uitleg hoe het moet en wat het inhoudt (ik heb niet zo'n verstand van laptops). :-)

(p.s. Ik heb de eerder gestelde vragen wel bekeken maar dat is me toch te beknopt)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Norton Antivirus, gewoon gekocht.

Antwoorden (5)

Maak een back-up, en download cc-cleaner daarmee kan je alles opschonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ccleaner downloaden en uw PC eens grondig aanpakken.
Zelfs als leek zal dat zonder problemen lukken.
Op onderstaande link kan u die gratis bekomen.
Eerst klikt u op de start pagina onderaan op analyseren, dat kan een hele tijd duren als het de eerste keer is.
Daarna op schoonmaken en alle tijdelijke bestanden, cookies, geschiedenis, enz wordt leeggemaakt.
Daarna klikt u op het tabblad "register" en dan op "scan naar problemen", u zal nu een volledige lijst krijgen met alle fouten in uw register welke u dan kan herstellen.
Indien nodig kan u op het einde eens kijken naar alle programma's welke opgestart worden onder "Gereedschap" en "opstarten" daar zullen er wel een aantal zijn die niet echt moeten mee starten bij het aanzetten van uw PC.
U zal verbaast zijn van resultaten. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Ik ga er maar even van uit dat je met Windows werkt. Een belangrijke bron voor traagheid is de 'bezetting' van je werkgeheugen. Als je allerlei programma's opstart met het opstarten van je computer verlies je een hoop snelheid. Beperk het aantal opstartbestanden tot een absoluut minimum. Zo hebben bij mij het mailprogramma Thunderbird en de de websurfer Firefox tegenwoordig een hoop werkgeheugen en processorruimte bij de opstart. Ik heb ze uit de lijst van opstartbestanden gegooid.
Wat er op een bepaald moment op je computer draait kun je bekijken met taakbeheer (te bereiken via alt/ctrl/del-knoppen tegelijk in te drukken). Ook helpt het om dat werkgeheugen uit te breiden. Het is meestal niet erg moeilijk om dat te vervangen. Hoe dat precies moet is afhankelijk van het merk van je klapdoos. Een stap verder is het vervangen van de processor, maar die is in de meeste gevallen niet zo bepalend (= groot genoeg) als het werkgeheugen. Ik hoop dat dit je helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
"Zet er windows 7 op. ( als je die nog niet hebt)"

Wat is dat voor waanzin? Elk goed onderhouden operating systeem hoeft niet traag te worden, dat geldt voor Windows, Mac en Linux. Mijn laptop draait al 6,5 jaar Windows XP, en is er nog steeds niet trager op geworden.

CCleaner is al een tijdje de betere, zo niet beste tool. Niet alleen voor de overbodige tijdelijke bestanden, maar maak er ook het register mee schoon. Installeer ook de uitbreiding CCEnhancer, daar worden te cleanen settings van nog meer programma's in CCleaner verwerkt.

Heb je een 'gewone hardeschijf' (en geen SSD), draai dan ook een defragmentatietool van bijv. Auslogics (niet de Ask.com toolbar installeren), en activeer de optie om de systeembestanden aan het begin van de schijf te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: Derde downloadlink toegevoegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
In de onderstaande antwoorden lees ik geen uitleg over defragmenteren, dus zal ik dat even uitleggen.

Stel dat een plek op je harde schijf vrij komt doordat je een bestand verwijdert. Als je dan een nieuw bestand opslaat, dan kan de computer proberen die op dezelfde plek op te slaan. Als die plek voor dat bestand te klein is, dan wordt daar maar een deel (fragment) opgeslagen, en komt de rest ergens anders terecht.

Defragmenteren wil zeggen dat delen van eenzelfde bestand bij elkaar worden gezocht en als 1 geheel worden opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer mijn laptop te defragmenteren, maar hij zegt dat er niet genoeg schijfruimte voor is. Maar het hele defragmenteren zelf is toch om dit te creëren? En om ruimte te maken moest ik back-ups verwijderen. Kan dit geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, defragmenteren zet alleen delen van bestanden bij elkaar. Omdat hierbij alleen data wordt *verplaatst*, wordt hierdoor geen ruimte gecreëerd. Zolang je geen beroep hoeft te doen op die back-ups, kan het geen kwaad ze te verwijderen. Je vraag hierover doet me wel vermoeden dat je de back-ups op dezelfde drive hebt staan. Dat heeft weinig zin. Daarom zou ik je aanraden je back-ups op cd of dvd te zetten, of op Dropbox of SkyDrive, o.i.d.