Welk programma kan ik gebruiken voor synchroniseren [externe] harde schijf met computer?

Ik heb nu total commander, maar dat vind ik niet zo handig: De symbolen zijn niet altijd duidelijk, het programma werkt niet echt intuitief.

Mijn probleem is dat ik niet altijd mijn harde schijf bij me heb op mijn werk. Ik werk dus soms in een map met data op de vaste computer, en soms op de harde schijf.
Ik zou graag een programma willen dat kijkt welke bestanden zijn bijgewerkt op de harde schijf, en welke zijn bijgewerkt op de computer.
Bestanden die nieuw of bewerkt zijn op de computer moeten dan worden gekopieerd naar de harde schijf (en eventueel de oude vervangen), en bestanden die nieuw of bewerkt zijn op de harde schijf moeten over naar de computer.

Wie weet hier een handig, liefst gratis programma voor?

Toegevoegd na 4 dagen:
Wat voor mij vooral van belang is, is dat er zowel op de computer als op de harde schijf wijzigingen kunnen zijn.

Het gaat dus niet om een klassieke back-up, waarbij wijzigingen in bestanden moeten worden overgebracht van computer naar harde schijf alleen.

Maar, zowel op de computer als op de harde schijf kunnen wijzigingen zijn, die onderling moeten worden verwerkt. Dus computer -> harde schijf en harde schijf -> computer.

Ik wil zelf kunnen instellen - als alles gescand is op wijzigingen - wat er over moet en wat niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat FreeFileSync dan erg geschikt is. Eerst stel je een profiel in waarin staat welke mappen met elkaar gesynchroniseerd moeten worden. Daarna klik je op vergelijk, het programma kijkt dan welke bestanden verandert zijn sinds de laatste synchronisatie. Dan krijg je onder in het scherm alle bestanden te zien die gewijzigd zijn, hier kun je dan ook aangeven of je ze wilt synchroniseren. Daarna pas gaat hij de bestanden synchroniseren als je op 'synchroniseer' klikt. Je kunt bij het instellen van het profiel aangeven of het synchroniseren in 2 richtingen moet gebeuren.

Het beste antwoord

FreeFileSync werkt goed en gebruik ik voor backups. Voor u misschien een nadeel is dat je hem wel zelf even aan het werk moet zetten.

Officiële website: http://freefilesync.sourceforge.net/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik gebruik daar Yadis voor, dat is een gratis programma welke u zelf kan instellen welke files u wenst te bewaren en te synchroniseren, het ziet als er ook maar één bit veranderd is en zal onmiddellijk actie nemen zodra u die file opslaat op zijn oorspronkelijke locatie.