Hoe zet ik iemands computer uit op hetzelfde netwerk?

Er zijn een boel youtube video's maar die werken niet. Ik heb overal administrator rechten maar als ik iemands computer uitzet krijg ik de melding dat ik er niet gemachtigd ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk OS? Windows / OSX / Linux verschillen op dat vlak nogal hoe je deze extern kan benaderen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke Windows versie staan er op de pc's? Gaat het om een domeinnetwerk of thuisnetwerk (peer to peer)? Als het op om een domeinnetwerk gaat; ben je Domain Admin of heb je alleen locale administratorrechten op de pc's?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat hebben de youtube films met de vraag te maken?

Het beste antwoord

shutdown /i werkt niet op een thuisnetwerk maar alleen op een domein. Daarnaast moet je domein account in de Domain Admin groep zitten (of lokale administrator rechten hebben op de pc die je wilt afsluiten). Bij een domeinnetwerk is dit dus redelijk eenvoudig op te lossen door je domeinaccount toe te voegen aan één van deze groepen.

Bij een thuisnetwerk (peer to peer) werkt dit heel anders. Omdat het gebruikersaccount van jou pc (meestal) niet bestaat op de de externe pc maakt het niet uit of je cmd als administrator uitvoert of niet. Door cmd op te starten als administrator zal dit alleen administrator toegang verschaffen op de lokale pc en geen toegang tot de externe pc.

Er zijn 2 opties om dit op te lossen:
1. Je kunt ervoor zorgen dat jou lokale gebruikersaccount toegang krijgt door dit in te stellen op de externe pc.
2. Je kunt de inloggegevens (credentials) gebruiken van een administrator account op de externe pc.

In deze situatie zou ik kiezen voor optie 2 omdat dit veel gemakkelijker uit te voeren is. Helaas wordt dit niet ondersteund door shutdown /i.

PsShutdown (gemaakt door Microsoft) ondersteund dit wel.
Hier te downloaden: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897541.aspx

1. Download PsShutdown en zet het op je bureaublad
2. Open cmd als administrator
3. Navigeer naar je bureaublad door middel van het volgende commando:
cd C:\Users\JouGebruikersnaamHier\Desktop\
4. Vervolgens kun je een externe pc afsluiten met dit commando:
PsShutdown \\ComputerNaamHier -u GebruikersnaamHier -p WachtwoordHier -s -f

ComputerNaamHier: Dit kan eventueel vervangen worden door een IP Adres.
GebruikesnaamHier en WachtwoordHier: Dit moet een administratoraccount zijn van de externe pc die u wilt afsluiten.

Mocht dit te ingewikkeld zijn of om een andere reden niet lukken dan kan je ook nog overwegen dit te doen via 'Bureaublad op afstand'. Hiervoor is ook een administratoraccount vereist van de externe pc, en deze optie moet worden aangezet. Daarnaast is Windows Professional of hoger vereist.

Toegevoegd na 12 minuten:
Laat even weten of het gelukt is :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"shutdown /i werkt niet op een thuisnetwerk maar alleen op een domein. " Is niet waar... wijs je eigen computer maar eens aan die niet gejoined is aan een domein, ik kan alle PC's in m'n netwerk thuis zo uitzetten op deze manier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Ik kende dit commando niet, maar heb het zojuist uitgeprobeerd op mijn homeserver. Ik heb hem op deze manier opnieuw op kunnen starten.
De plus houd je van mij tegoed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal het nog eens uitproberen, maar mijn ervaring is altijd geweest dat dit commando alleen werkt op een domein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah ik ben erachter gekomen dat het toch kan werken op een thuisnetwerk. Blijkbaar werkt het wel als je al bent geautoriseerd (ingelogt) bent op de externe pc. Dit kan bijvoorbeeld door een SMB-share te benaderen op deze pc en vervolgens in te loggen met een administrator account van de externe pc. Daarna zou shutdown -i moeten werken. Je kan dus niet zomaar elke willekeurige pc uitschakelen op een thuisnetwerk, en je hebt nog steeds de gegevens nodig van een administrator account van de externe pc. Dit is wel een workaround en geen echte oplossing voor het probleem. Dit wordt hier ook bevestigd: https://stackoverflow.com/questions/16526627/windows-7-remote-shutdown-access-denied5

Andere antwoorden (1)

Stel dat je onder Windows zit, dan typ je 'shutdown /i' in een cmd venster, hiermee komt er bij jou een window naar boven waar je computers uit je netwerk kunt toevoegen die je wilt kunnen uitzetten(met nog een paar opties om een time-out weer te geven etc).... belangrijk is dat je 'cmd' typt in je zoekbalk en als deze wordt weergegeven kan klik je met rechtermuis erop en selecteer dan 'uitvoeren als administrator' zo krijg je verhoogde privileges op dit soort externe akties.

Onder Linux/OSX gaat het wat makkelijker, je doet een SSH naar de betreffende computer en logt in met je gebruiksersnaam, daarna typ je 'sudo halt' of 'su -i' 'halt' (SSH staat op de meeste distro's standaard aan, voor OSX met je het expliciet aanzetten in 'sharing'