Hoe kan ik in Excel een cel laten kleuren met een formule?

Ik ben bezig met het maken van een urenrooster voor een hele maand per dag. Maar nu heb ik in rij 1 alle dagen staan, met in elke cel de datum (B1: do 01 januari, C1: vrij 02 januari) En in kolom A heb ik de namen staan van de mensen die in het urenrooster staan. (A2: Jan, A3: Piet A4: Klaas) zie bijlage

Nu wil ik graag dat de cellen in de weekend dagen geel worden gekleurd met een formule. Zodat als ik datums aanpas, dat de cellen mee veranderen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
15.7K

Antwoorden (2)

Selecteer eerst één cel die van kleur moet veranderen.
Ga dan naar Start > Voorwaardelijke opmaak > Nieuwe regel.

Kies voor de onderste optie: 'Use a formula to determine which cells to format'
Vul bij de formule dit in:
=IF(ISBLANK(A1);FALSE;OR(WEEKDAY(A1)=1;WEEKDAY(A1)=7))
Of als je de Nederlandse Excel gebruikt:
=ALS(ISLEEG(A1);ONWAAR;OF(WEEKDAG(A1)=1;WEEKDAG(A1)=7))

Vervang A1 door de cel die van kleur veranderd moet worden. (Kies hier voor de cel die je geselecteerd hebt in het begin)

Druk op het knopje Format of Opmaak en ga naar het tabblad Fill of Opmaken (Laatste tabblad). Kies een mooie kleur en druk twee keer op OK.

Nu kan je de cel met de voorwaardelijke opmaak 'doortrekken'.

Toegevoegd na 7 minuten:
Foutje:
"Vervang A1 door de cel die van kleur veranderd moet worden. (Kies hier voor de cel die je geselecteerd hebt in het begin)"

Dit moet zijn: Vervang A1 door de cel die de datum bevat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat doe je met de knop Voorwaardelijke opmaak. Kies daar voor "Nieuwe regel" en vervolgens voor "Een formule gebruiken...".

Jouw formule wordt dan:
=WEEKDAG(B$1;2)>5
Groter dan 5 betekent hier dag 6 (zaterdag) en 7 (zondag).

Vervolgens klik je op Opmaak en kies je de gewenste opmaak. Klik daarna op Ok.

Je bent nu nog niet klaar. Ga weer naar Voorwaardelijke opmaak en kis voor Regels beheren. Kies Opmaakregels weergeven voor dit werkblad. Pas het bereik van je regel aan naar naar alle cellen die gekleurd moeten worden.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verschilt de Engelse versie zo sterk van de Nederlandse? Ik heb zelf de Engelse versie en deze retourneert het getal 1 voor Zondag en 7 voor Zaterdag
bamibal
9 jaar geleden
Als je type getal 2 meegeeft aan de functie, is zaterdag altijd 6 en zondag altijd 7.
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/weekdag-functie-HP010343015.aspx
bamibal
9 jaar geleden
En dan weet je zeker dat je spreadsheet het in ieder land hetzelfde doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Methode van dagnummering is aanpasbaar, dus voor de zekerheid gewoon de methode meegeven. Ook heeft de methode van maandag=1 het voordeel dat de formule wat simpeler is..