Welke logboek en bron bij windows taakbeheer moet je kiezen als er een usb wordt ingeplugd?

Ik wil taak uitvoeren wanneer er een usb in men poort wordt ingeplugd. Maar bij welke gebeurtenis en bron staat dit? En wat moet ik invullen bij gebeurtenis-id?
mvg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat log-event ID 7036 hoort bij het insteken van een USB drive/stick.

Als het niet lukt kun je nog altijd het volgende script in powershell plakken, of er een batch file van maken die precies doet wat jij wilt. Je moet echter 2 regels aanpassen, namelijk de driveletter en naam van de stick of drive moet aangepast worden.
In mijn voorbeeld is de driveletter van de stick Z: en de naam van de stick Mirror
in: if ($driveLetter -eq 'Z:' -and $driveLabel -eq 'Mirror')
en de regel waarin je de taak of uitvoerbaar bestand aanroept als het de regel hierboven waar is: start-process "C:\bestand.exe" of start-process "C:\script.bat)"
Copy alles onder ====== regel, en paste het in powershell(standaard aanwezig in windows 7/8)
==================================================================

Register-WmiEvent -Class win32_VolumeChangeEvent -SourceIdentifier volumeChange
write-host (get-date -format s) "..."
do{
$newEvent = Wait-Event -SourceIdentifier volumeChange
$eventType = $newEvent.SourceEventArgs.NewEvent.EventType
$eventTypeName = switch($eventType)
{
1 {"Configuration changed"}
2 {"Device arrival"}
3 {"Device removal"}
4 {"docking"}
}
write-host (get-date -format s) " Event detected = " $eventTypeName
if ($eventType -eq 2)
{
$driveLetter = $newEvent.SourceEventArgs.NewEvent.DriveName
$driveLabel = ([wmi]"Win32_LogicalDisk='$driveLetter'").VolumeName
write-host (get-date -format s) " Drive name = " $driveLetter
write-host (get-date -format s) " Drive label = " $driveLabel
if ($driveLetter -eq 'Z:' -and $driveLabel -eq 'Mirror')
{
write-host (get-date -format s) " Start taak in 3 seconden..."
start-sleep -seconds 3
start-process "C:\bestand.exe"
}
Remove-Event -SourceIdentifier volumeChange
} while (1-eq1) #Loop until next event
Unregister-Event -SourceIdentifier volumeChange

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit script blijft draaien in powershell totdat het venster gesloten wordt, als je het als script draait dan wordt het teruggedrongen naar de achtergrond totdat je in taakbeheer de batch file afschiet.