Moet ik mijn windows 8.1 opnieuw installeren als ik hem naar fabrieksinstellingen zet?

Ik wil mijn computer met Windows 8.1 naar fabrieksinstellingen zetten, door op de knop ''Aan de slag'' te klikken bij alles verwijderen en Windows opnieuw installeren, maar moet ik hem dan opnieuw installeren via een cd. Want ik heb een merk pc waar Windows al vooraf op was geïnstalleerd, en staan de drivers die er opstonden bij mijn aankoop er nog op nadat ik hem op fabrieksinstellingen heb gezet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
2.2K

Antwoorden (4)

Neen, enkel de instellingen worden gereset naar de instellingen die gekozen zijn door de fabrikant toen je de computer gekocht hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo lijkt het, maar zo is het niet. De instellingen worden niet teruggezet, de complete installatie gaat eraf, daarna volgt een volledige herinstallatie. Gelukkig werkt het zo, en niet zoals jij zegt, als Windows echt kapot zou zijn is een herinstallatie effectief. Als instellingen teruggezet zouden worden, maar de plek waar die instellingen beschreven staan weg is/corrupt is.... http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-8/restore-refresh-reset-pc
Door een fabrieksherstel uit te voeren, installeer je Windows opnieuw, maar verwijder je ook bestanden, instellingen en toepassingen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn excuses dan, dan heb ik het verkeerd begrepen, fabrieksinstellingen resetten (zoals ik het las) is in mijn ogen dan ook helemaal iets anders dan een fabrieksherstel.
Met het terug stellen naar fabrieks-instellingen. Is Windows in een zogenaamde OOBE(Out Of Box Experience) stand gezet. Via een wizard maak je de gewenste instellingen in een paar stappen waarna Windows in een gloednieuwe stand is teruggebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sta even te kijken van jouw en bovenstaand antwoord. Alle laptops die ik factory gereset heb via een partitie doen gewoon door Windows opnieuw te installeren. Geen stand van het huidige geïnstalleerde systeem, maar een complete herinstallatie. Is dat nu anders? Begrijp ik je verhaal verkeerd?
Je lijkt te beweren dat de Windowsinstallatie blijft en alles dat niet zo was toen je hem gekocht had weggehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat misschien een beetje onduidelijk maar OOBE is eigenlijk een unattended installatie met een answer file. Het staat feitelijk gelijk aan schone installatie zonder enige mogelijkheid tot migratie van je oude Windows installatie....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schept meer onduidelijkheid dan duidelijkheid voor mij. Het geeft nu ik het beter snap naar mijn idee geen antwoord op de vraag of er wel of niet een herinstallatie gedaan wordt/gedaan moet worden. "OOBE is eigenlijk een unattended installatie met een answer file." Vond dat een vreemde uitspraak aangezien ik OOBE alleen als iets conceptueels kende dus zelf even wat erover opgezocht.* Van wat ik er nu van begrijp is een unattended installatie, een installatie met answer file. Unattended installatie met answer file lijkt dus dubbelop en het impliceert dat er ook unatttended installaties zijn zonder answer file. Dat kan niet volgens mij. In die answer file kan je ook een aantal settings zetten die wat MS OOBE noemt kan aanpassen (vooral het skippen van een aantal dingen). De vraag van de vrager is waar die installatie vandaan komt, aangezien deze geen installatiedisc heeft (een veel voorkomende vraag bij mensen die XP(en daarvoor) herinstallaties gewend zijn). En of er echt een herinstallatie plaats moet vinden. Door iets over OOBE te zeggen zeg je niks over hoe die staat is ontstaan. Door het weghalen van bestanden net zolang tot de beginstand/OOBE is ontstaan (zoals bovenstaand antwoord stelt en je nergens weerlegt), of door alles weg te halen en een herinstallatie te doen. Of deze herinstallatie unattended is of dat er bepaalde OOBE delen geskipped worden zal afhangen van hoe de fabrikant een en ander instelt lijkt me. Als je OOBE bedoelde in de conceptuele zin dan zegt dat wel wat over het hebben van drivers na de herinstallatie. In je antwoord lijk je het over de conceptuele OOBE te praten in je reactie over wat MS OBEE noemt. Wat het nog lastiger te volgen maakt. *
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766165%28v=ws.10%29.aspx
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc785644%28v=ws.10%29.aspx
https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825198.aspx One of the essential components of an unattended installation is an answer file.
To automate OOBE, add the following settings to your unattended Setup answer file: "Het staat feitelijk gelijk aan schone installatie" Dus een JA als antwoord geeft dan toch direct duidelijkheid? Zeker na het vorige antwoord. Misschien vreemd om het daarover te hebben, maar als je een resoluut nee van een voorgaand antwoord niet afschiet lijk je ook nee te zeggen en ga je het antwoord ook zo lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Unattended installatie met answer file lijkt dus dubbelop en het impliceert dat er ook unatttended installaties zijn zonder answer file" Dat is ook zo, je kunt met bijvoorbeeld AutoIt zonder answerfile precies hetzelfde doen...Als post proces na ghosting bijvoorbeeld. Kennelijk verschilt het nogal per merk Laptop/PC hoe die 'terug naar fabrieksinstelling' werkt... Bij de één is dat dus flink klooien met restore CD's en bij de ander een hidden partitie, en bij weer een ander een hotkey geheel automatisch met een unattended installatie erachter die jouw Windows installatie in een staat brengt tot je 'm voor het eerst uit de doos haalde en aanzette...OOBE
In principe mag je er vanuit gaan dat alle drivers er weer op komen aangezien je eene fabrieksinstellingen reset doet.
Dit houdt wel in dat as je de laptop gekocht hebt als windows 8.0 dan zul je via windows update weer alleen updates ed moeten binnen halen daaronder zitten dus misschien ook updates van drivers, alles vanaf het moment dat je hem gekocht een aan gezet hebt.
het kan ook inhouden dat je de hele windows 8.1 upgrade ook weer binnen moet halen
maar dat weet ik niet zeker.
maar kijk eens goed of je ook een optie ziet waarmee je de fabrieksinstellingen op dvd kunt branden ? als die er is brandt deze dan eerst. voordat je de laptop zelf hersteld.
een apart programma meestal met de naam van de laptop fabrikant of een optie in het keuzemenu ?
capthavoc
9 jaar geleden
Ja. De installatiebestanden worden echter al jaren niet meer op CD meegeleverd, maar op een ("geheime")partitie op de HDD. Deze bereik je door op de door fabrikant aangegeven toetsencombinatie in te drukken tijdens het opstarten van je PC.

Toegevoegd na 33 minuten:
Van MS:

Door een fabrieksherstel uit te voeren, installeer je Windows opnieuw, maar verwijder je ook bestanden, instellingen en toepassingen

Toegevoegd na 1 dag:
En ja de drivers die erop stonden staan er na de herinstallatie gewoon weer op. Net als die stomme programma's waarmee de PC geleverd werd.