Bestaat er in Word een mogelijkheid om de pagina te verdelen in 3 delen?

Ik wil graag drie kleine streepjes op mijn documenten om ze in drieën te vouwen.(voor in envelop) Is er een mogelijkheid op die drie streepjes er automatisch op te krijgen in Word en hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
15.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: 2 streepjes natuurlijk om het blad in drie gelijke delen te vouwen!
Bordensteker
9 jaar geleden
Als het niet kan zoals vraagsteller het wil, dan heb ik een aanpak om het doel toch te benaderen. Het is eigenlijk beter om een brief niet *precies* in drie gelijke delen te vouwen. Hiermee kun je voorkomen dat een automatische briefopener een brief op de vouw in twee stukken snijdt.
Idealiter wordt de brief van opzij gezien in een Z-vorm gevouwen, en dan zó in de envelop gestoken dat de bovenste flap van de gevouwen brief tegen de voorzijde van de enveloppe aan ligt (zoals bij een vensterenveloppe).
Dat houdt in dat (met de brief leesbaar op tafel liggend) de vouw op (ongeveer) 1/3 van boven een bolle vouw moet zijn, en de tweede vouw een holle vouw. En dat doe je zo: 1. Leg de enveloppe met het gezicht naar beneden op tafel, met de klep een beetje open. 2. Leg de brief eveneens met het gezicht naar beneden met de bovenrand van het blad IN de vouw van de klep. Dus niet in de envelop zelf steken, alleen de rand van het papier in de vouwrand van de klep steken. 3. Nu zie je aan de onderrand van de enveloppe waar de eerste vouw moet komen; vouw de onderste 2/3 van het papier om richting voorbij de klep van de enveloppe, en zorg dat de vouw evenwijdig aan de onderrand van de enveloppe komt op ongeveer 5 millimeter (de helft van de breedte van je pinknagel). 4. Pak nu dat omgeslagen deel van de brief, en leg de onderrand van het papier een millimeter of twee over de eerste vouw heen, en druk dan de kromming van het vel plat zodat de tweede vouw zich vormt. Daardoor weet je zeker dat de gevouwen brief in de envelop past, en ook weet je zeker dat de gevouwen brief na het insteken en dichtplakken van de enveloppe niet echt omhoog of omlaag kan schuiven (waardoor het adres achter het venster van een vensterenveloppe gedeeltelijk onzichtbaar zou kunnen worden). Een brief die zó gevouwen is kan nooit per ongeluk in tweeën gesneden worden door een machinale briefopener die de bovenste millimeters van de enveloppe afsnijdt, want de (in de enveloppe) bovenste vouw blijft een heel eind onder de bovenrand van het gevouwen papier, en komt dus zelf nooit helemaal bovenin de enveloppe te zitten. Ook de (in de enveloppe) onderste vouw (d.i. de in het briefpapier bovenste vouw) komt niet helemaal in de onderzijde van de enveloppe. In het slechtste geval wordt er één of twee millimeter van de bovenrand van de brief afgesneden, maar daar heeft niemand last van. (vervolg en methode 2 in volgende reactie)
Bordensteker
9 jaar geleden
(vervolg) Als je altijd precies dezelfde vensterenveloppen gebruikt, kun je zo ook heel scherp uitmikken binnen welk gedeelte van de brief het adres moet staan. En – belangrijk – zo kun je ook zorgen dat de bovenste vouw in de brief niet steeds precies de datumregel en het briefnummer of de onderwerpregel verziekt. Want die zitten vaak ongeveer ter hoogte van waar de eerste vouw zal komen. En een laserprinter of droogkopieerapparaat geeft nu eenmaal letters die het vouwen van het papier niet altijd ongeschonden doorstaan, los van het feit dat het er sowieso niet fraai uitziet! Bij een niet-vensterenveloppe kun je ook de zo gevouwen brief andersom in de enveloppe steken, maar dat is vooral praktisch als de klep voor een handmatige interne verwerking alleen naar binnen gevouwen ingestoken wordt zonder dichtplakken (als je de enveloppe opent zie je meteen de goede voorkant van de brief). Maar bij de machinale verwerking van grote hoeveelheden post werkt dit fouten in de hand. Methode 2: Ik noem ook nog een alternatieve werkwijze, namelijk in één keer op de zijkant van heel je stapel printerpapier een vouwmarkering aanbrengen. Dat kan als volgt:
Pak je voorraad printerpapier. Zorg dat de stapel mooi strak recht ligt, zoals wanneer het net uit het pak komt. Zonodig kun je de stapel papier op de lange zijkant op een tafelblad voorzichtig “in het gelid” kloppen, en dat gaat het beste als je eerst wat lucht tussen de vellen papier toelaat zoals deze afbeelding http://skp.samsungcsportal.com/upload/erms_image/namo/2010/06/25/PRT_286_02.jpg probeert duidelijk te maken.
Dan kun je op de gewenste plaats(en) de kopse kant van een heel pak papier ineens van een markering voorzien, die juist voldoende zichtbaar kan zijn en toch niet stoort. Dat gaat met een dunne viltschrijver (door het licht uitvloeien van de inkt) beter dan met een balpen. Eventueel leg je de stapel met een beetje verstek schuin, zoals een trapgevel, dan kan de markering netjes op de rand van elk vel terecht komen. In mijn ogen is één vouwmarkering zelfs al voldoende, want na het aanbrengen van de eerste vouw hoef je alleen maar het overblijvende deel van het blad in tweeën op te vouwen, zoals in methode 1 uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide tips. Ik gebruik altijd een op maat gemaakt kartonnetje om te vouwen. Dat werkt prima. Maar ik was hem kwijt bedacht me dat ik nu nog steeds niet wist of het zo kan in word. Ik heb er al vaak naar gezocht. Het lijkt mij logische optie, maar miss bestaat die niet.
Met een een streepje op de zijkant van het hele pakket papier lijkt mij ook wel een goede optie.
Amadea
9 jaar geleden
Er zijn ook bedrijven die bedrukt briefpapier gebruiken waar standaard zulke streepjes op staan. Ook die aangeven waar de geadresseerde moet komen, zodat die gegevens precies voor het venster van de envelop komen.

Het beste antwoord

Ik ben toch wat verder gekomen.

Beeld > Koptekst en voettekst > Invoegen > Figuur > Nieuwe tekening
Zet hiermee een horizontaal streepje ergens in die koptekstruimte.
Klik dubbel daarop of daarbij (je moet het venstertje “tekenpapier opmaken” krijgen (maar dat lukte mij met mijn versie van Word niet elke keer meteen) > tab Indeling > knop Geavanceerd
tab Tekstomloop > Voor tekst (of naar keuze Achter tekst).
Nu dubbelklik je op het streepje en ga je naar de tab Lijnen en kleuren.
Maak daarmee de lijn 0,1 punt dik.
Ga naar Grootte: lijn 0,1 cm breed.
Ga naar Indeling > knop Geavanceerd
zet de horizontale afstand ten opzichte van linkerzijde pagina op 20 cm*
verticale afstand ten opzichte van pagina op 10,3 cm (of minder afhankelijk van de te gebruiken envelop; zoals in de reacties op de vraag toegelicht maak ik het bovenste pand expres iets groter dan eenderde van de papierhoogte, en daar legde ik ook uit dat een tweede streepje niet nodig is).

Zo maak je een streepje dat niet van plek verandert en een eventueel maximaal lange regel op precies die plaats in het document toch negeert. Verder is het bovenste deel van het papier toch gewoon bruikbaar. het koptekstvak bovenaan is toch maar een dun of ondiep balkje, terwijl de positie van het streepje verder naar beneden toch vastgeprikt is.

* Mij lukte het niet om rechts van de rechtermarge te gaan, daardoor staat mijn streepje iets meer naar links dan het van het internet geplukte maar niet geheel begrepen voorbeeld (uit de eerste bron van helpmij.nl).
(Ik kan me blijkbaar niet in allerlei bochten wringen voor dit papier vouwen.)

Trouwens, pas nadat ik in arren moede in het Engels was gaan zoeken met een viertal losse woorden (: mark fold line word) vond ik de juiste woorden om in het Nederlands te zoeken (: vouwlijn markeren word).
Bij behoefte is zoeken in het Engels om meer resultaten te bekijken hier wel handig, want de vraag is sinds het schrijven op rollen perkament al best vaak opgekomen! Maar door verschillen in softwarepakketten en door onvolledige beschrijvingen van vaardige mensen die over kleine details heenkijken is niet elke beschreven oplossing gemakkelijk over te nemen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super, dat ga ik proberen!

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf word 2010 zie afbeeldingen hier onder (lijnen zijn verticaal weel niet of dat je bedoeling was):

Toegevoegd na 1 minuut:
pagina indeling --> kolommen --> meer kolommen --> vinkje met lijn ertussen aan vinken

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie de plaatjes niet verschijnen dan maar zo:
http://puu.sh/gccXu/7c07d812a5.png
http://puu.sh/gccRv/d7429e262c.png
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Maar zo krijg je het papier niet exact in drieën.
Het lijkt mij trouwens dat het vraagsteller gaat om horizontale vouwen, omdat het gaat om het passen in een envelop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd de pagina moet in drie gelijke delen. Horizontaal.
Ik wil ook niet dat de twee (kleine) streepjes of puntjes verspringen tijdens het typen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan de pagina kantelen in word: pagina indeling -->afdrukstand --> liggend.
Daarna kan je eventueel handmatig de lijn breedte instellen op de bovenstaande manier. het is maar hoeveel moeite je er in wilt stoppen.
Ik weet niet of dit zo wel de juiste manier is maar het is wel een manier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, maar daar heb ik helaas niets aan.
Ik typ een brief gewoon van boven naar beneden over de langste zijde (staand). Die brief wil ik na het uitprinten in drieën vouwen, zodat hij in de envelop past. Ik wil dus buitem de tekst om 2 markeringen op de langste zijde, zodat ik weet waar ik moet vouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan raad ik je aan gewoon een liniaal er bij te houden en uit meten en dan vouwen. ten zij het tig brieven zijn.