Hoe kan ik Excel automatisch laten terugtellen?

(Zie de bijgesloten afbeeldingen)

De bijgesloten afbeeldingen geven gesimplificeerd weer waar ik mee bezig ben in Excel.

Het is de bedoeling dat wanneer in kolom C een waarde wordt ingevuld dat die automatisch wordt afgetrokken van de hoeveelheid in E3 die begint bij 900. De formule:

E3=900-C3

doortrekken naar beneden werkt niet want dan wordt er een foutmelding weergegeven in cel E3.

Ook is het de bedoeling dat wanneer cel E3 een hoeveelheid onder de nul bereikt, er een waarschuwing wordt weergegeven.

Alvast bedankt,

Julian

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat er in de kolom C vaak #N/B voorkomt heeft hij dit ook weer in cel E3… Dat probeer ik eigenlijk te omzeilen.

Picture for question
9 jaar geleden
in: Software
1.9K

Het beste antwoord

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp maar ik denk dat je dit bedoelt:

E3=900-SOM(C:C)

Je kunt eventueel de foutmelding nog weergeven door het volgende te doen:

=ALS(SOM(C:C)>900;"ONDER NUL";900-SOM(C:C))

Als E3 onder nul komt, komt er "ONDER NUL" te staan.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit zou het probleem met #N/B in kolom C moeten oplossen.
=ALS(SOM.ALS(C:C;"<>#N/B")>900;"ONDER NUL";900-SOM.ALS(C:C;"<>#N/B"))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JulianJDel
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, Omdat er in de kolom C vaak #N/B voorkomt heeft hij dit ook weer in cel E3... Dat probeer ik eigenlijk te omzeilen. Dit gebeurt nog steeds wanneer ik de door u gesuggereerde formules gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha. Je kunt het op twee manieren voorkomen. Eigenlijk wil je de #N/B waarden natuurlijk sowieso voorkomen. Dat kan je bijvoorbeeld met een ALS in die cellen oplossen. Je kunt het ook oplossen door in E3 de onderstaande formule te gebruiken. Werkt sneller (maar feitenlijk wat minder netjes) =ALS(SOM.ALS(C:C;"<>#N/B")>900;"ONDER NUL";900-SOM.ALS(C:C;"<>#N/B"))