Hoe maak ik een formule voor het uitrekenen van mijn studiepunten in Excel?

Ik zou graag achter mijn behaalde punten mijn aantal studiepunten zetten, ik zou graag willen dat Excel dit vanzelf doet. Tussen 0 en 4,5 = 0 punten, tussen 4,5 en 5,5 = 1 studiepunt 5,5 en 7 = 2 studiepunten en 7 of hoger zijn het 3 studiepunten.

Graag zou ik willen dat Excel dit dus per vak uitrekenend en ook automatisch aanpast als ik een nieuw punt toevoeg. Zie screenshot hoe mijn puntenlijst eruit ziet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1.4K

Het beste antwoord

Stel dat je in cel A1 het kopje 'Vak' zet, in cel B1 het kopje 'Punten', en in cel C1 het kopje 'Studiepunten'. Zo maak je dus drie kolommen.

In cel A2 zet je nu de naam van een vak. In cel B2 zet je het aantal punten dat je voor dat vak hebt gehaald.

In cel C2 zet je nu de volgende formule:

=ALS(B2<4,5;0;ALS(B2<5,5;1;ALS(B2<7;2;3)))

Deze formule "trek je nu door" naar cellen C3, C4, C5 enzovoort, zo ver als nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je nu *precies* 4,5 punten hebt gehaald, maakt deze formule er al 1 studiepunt van. Als het de bedoeling is dat je bij *precies* 4,5 punten nog 0 studiepunten krijgt, en hetzelfde voor alle volgende grenzen, dan moet je de formule veranderen in

=ALS(B2<=4,5;0;ALS(B2<=5,5;1;ALS(B2<=7;2;3)))

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat werkt al :) Maar nu moet ik dus al mijn punten in B2 zetten terwijl ik het eigelijk van B2 tot en met J8 wil zetten, als ik dit in de formule verander krijg ik #WAARDE!
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn idee was dat je je punten in B2 t/m B99 (of zoiets) zet, en dat je studiepunten dan in C2 t/m C99 terecht zouden komen. Als jij je punten in B2 t/m J8 wilt zetten, waar wil je dan dat de studiepunten terechtkomen? Als je dat even aangeeft, kan ik de bijbehorende formule wel voor je bedenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
studie punten in K2 t/m K8
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat kan niet. Je punten staan in B2 t/m J8. Dat zijn 63 cellen, met daarin dus 63 punten. Je wilt je studiepunten nu in K2 t/m K8 zetten. Dat zijn maar 7 cellen. Daar passen nooit 63 studiepunten in.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als dat de bedoeling is, dan zal jouw aanpak werken. Maar dan kan het eenvoudiger. In kolom A staan de vakken, in B t/m J de cijfers per vak/test. In kolom K typ je dan de volgende formule: =SOM(ALS(B2:J2<4,5;0;ALS(B2:J2<5,5;1;ALS(B2:J2<7;2;3)))) of =SOM(ALS(B2:J2<=4,5;0;ALS(B2:J2<=5,5;1;ALS(B2:J2<=7;2;3)))) net wat je wilt doen met een cijfer dat *precies* 4,5 is, of 5,5 of 7. Maar, en nu komt het: na het intypen van deze formule druk je NIET op Enter en klik je NIET met de muis, maar druk je op Control-Shift-Enter. Voordeel: je hebt de hulpkolommen L t/m T niet meer nodig. Nadeel: geen hond begrijpt hoe dit werkt. ;-)