hoe beveilig je je mac book tegen virussen en spam en hoeft dat?

ooit heeft men mij verteld dat je voor een apple nooit een antivirus programma hoefde te installeren , klopt dit wel ? Bestaat er gratis goede software voor een mac book air ? Tweede vraagje ik krijg steeds vervelende vraag om iets te downloaden ... MacBooks saver , hoe geraak ik hiervan?

8 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klopt dat er veel minder virussen voor mac dan PC zijn. Is ook logisch aangezien de aandeel PC gebruikers ook vele malen groter is (en dus voor virus bouwers aantrekkelijker).
Wil niet zeggen dat een mac minder vatbaar is voor een virus....

Het beste antwoord

in principe heb je echt geen virus scanner nodig

Een malware scanner is wel nodig
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Virusscanner en malwarescanner wordt hetzelfde mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Malware

Andere antwoorden (2)

Als je zorgt dat je besturingssysteem altijd up-to-date is middels de beveiligingsupdates, ben je op dit moment goed beveiligd tegen virussen. Maar of dit in de nabije toekomst ook zo blijft, is natuurlijk maar de vraag. Er is een aantal virusscanners voor de Mac verkrijgbaar en gelukkig hoef je hiervoor niet je portemonnee te trekken. Een goede gratis optie is Sophos Anti-Virus for Mac.
8 jaar geleden
Vanaf OS X El Capitan (de nieuwste versie) is OS X rootless, dat wil zeggen dat systeembestanden niet gewijzigd kunnen worden (ook niet met wachtwoord).
Hierdoor zijn de meeste virussen onschadelijk gemaakt.
Er zijn echter nog virussen, maar die kan je weer voorkomen door nieuwe updates te installeren, en door 1 keer per maand je Mac te scannen met een antivirus programma.
Het laatste is niet echt nodig, maar het is meer een zekerheid, de meeste virussen die je Mac beschadigen zijn door de rootless functie al onschadelijk.