Kan een computer zelf een virus verwijderen?

Ongeveer een week geleden werd er ineens een programma geïnstalleerd op mijn laptop, Security Shield.
Dit bleek een virus te zijn, ik kreeg elke 5 minuten een melding dat er geïnfecteerde bestanden op mijn laptop waren gevonden. Ik had overal gezocht maar kreeg het programma niet gevonden of verwijderd. Ik was van plan om Windows opnieuw op mijn laptop te installeren.
Maar nu, ongeveer een week later, lijkt mijn laptop nergens meer last van te hebben. Geen irritante meldingen, geen rare icoontjes in de taakbalk..
Is mijn laptop weer beter, of lijkt dit maar zo en moet ik alsnog Windows opnieuw installeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een programma wordt nooit vanzelf verwijderd. Misschien heb je antivirussoftware die dit heeft opgelost

Omdat je weet om welk programma het gaat kan je zelf zoeken in het register of er resten zijn achtergebleven of een removal tool downloaden voor de zekerheid.

Ik kwam de volgende tip tegen:

Download eerst het installatie bestand van MBAM van http://www.malwarebytes.org/mbam.php .
- Installeer het programma . (Als er om toestemming gevraagd wordt door Windows of een ander programma om de installatie te starten, dan geef je die toestemming.)
- Kies je taal en druk op OK
- Klik op VOLGENDE
- Accepteer de licentie overeenkomst en ga door door op VOLGENDE te klikken .
- Klik in het scherm hierna weer op VOLGENDE
- Kies de plek waar MBAM geïnstalleerd en klik daarna op VOLGENDE
- Laat de standaardinstellingen in het volgende scherm zo staan, en klik weer op VOLGENDE.
- Klik daarna op installeren
- Als het installeren voltooid is, vraagt de installatie nog over de 1e update en het starten van MBAM. Laat de vinkjes staan en klik op VOLTOOIEN
- MBAM start nu op en zal als eerste een update uitvoeren.
- Als hij daarmee klaar is ga je naar het tabblad SCANNER
- Zorg dat volledige scan geselecteerd staat en klik op de knop SCAN
- Als de scan voltooid is, krijg je de melding of er wel of geen infecties gedetecteerd zijn.
- Klik op OK, Bij het geval van infecties druk je op BEKIJK RESULTATEN.
- Standaard staan alle infecties aan, controleer dat nog even en klik daarna op VERWIJDER GESELECTEERDE
- Klik op OK en herstart je PC
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet onmogelijk als je een virusscanner op je pc hebt staan. Ik zou in ieder geval je computer volledig scannen met een goede virusscanner om te kijken of hij geen virus aangeeft. Echter ook als hij geen virus aangeeft ben ik persoonlijk bang dat er toch schade achterblijft van het virus. Dus opnieuw installeren is wel de veiligste optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets gaat vanzelf. misschien heeft je virusscanner aktie ondernomen en er geen melding van gemaakt (kijk instellingen na).