-Gebruik een zo lang mogelijk wachtwoord uit verschillende soorten tekens.

-Zet ook een wachtwoord op de router instellingen.

-Gebruik een mac-adres filter, zodat alleen jou apparatuur op het netwerk mag komen. Dit is wel lastig als je bijvoorbeeld een vriend even langskomt met zijn laptop. Maar het is wel extra veilig.

-Zet DHCP uit en werk met vast ip-adressen.

-Je kunt zelfs het subnet verkleinen op alleen die reeks die jij wilt (standaard is dit 255.255.255.0). Zo kan een ander niet zo maar een ip-adres verzinnen die op jou netwerk gaat werken. Het is best lastig om het sunetmask uit te rekenen. Dit gaat op een binaire wijze. Maar de x.x.x.0 wil zeggen alle adressen van x.x.x.1 - x.x.x.254, en 254 adressen is best veel voor een thuis-situatie.

-Verander het standaard netwerk ip-adres reeks. Die standaard op 192.168.1.x of 192.168.2.x staat ingesteld. Je mag elke reeks gebruiken behalve 127.0.0.x

-Stel het ip-adres van de router niet in op .1 of op .254. Dit is ook weer standaard en dus voorspelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+goeie punten

Andere antwoorden (5)

WPA2 is een goede beveiliging, de beste die er op dit moment op de meeste routers zit;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wpa2 is meer dan genoeg hackers
Gebruiken packet sniffing voor WEP maar dit heeft vrij weinig nut op wpa2 dus dit is echt goed genoeg hoor! En hackers zullen jou thuis netwerk niet snel hacken omdat er toch niet zo veel informatie op staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WPA2 is een beveiliging niet een verbinding opzich. WPA2 is de beste beveiliging. Maar je kan nog iets doen MAC adressen filteren (MAC heeft in dit geval niks met apple te maken). Je kan dan aangeven welke computers/laptops op jouw netwerk mogen.

De link legt uit hoe aan de hand van een bepaalde router, het kan voor jou dus net iets anders zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Elk apparaat heeft een "als het goed is" uniek nummer, een MAC adres. Als je alleen maar de adressen van de apparaten toevoegt die jij op het netwerk wil kan zelfs iemand met het wachtwoord niks uithalen. (In theorie dan want je kan ook weer je MAC-adres spoofen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe spoof je een mac-adres? Moet je daarbij het mac-adres weten? Hoe kom je daar achter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe spoof je een mac-adres? Geen idee nog nooit geprobeerd,
Moet je daarbij het mac-adres weten? Ja
Hoe kom je daar achter? Sterk punt, als je toegang tot die persoons PC hebt (even bij de buurman op de koffie, buurman stapt weg, snel MAC-adres achterhalen). Ik zette het er vooral bij om wijsneuzen voor te zijn die dan zouden gaan klagen dat je dmv MAC-adress spoofing het toch nog zou kunnen kraken. :P Keert het zich nog tegen me :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dan toch op de koffie bent, kan je net zo goed even een usb-tje met een trojan achterlaten. Waar zijn je tomaatjes gebleven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen vraagt erom :P
WPA2 gebruiken
en SSID gebruiken, zodat je netwerk niet zichtbaar is,je kan het netwerk alleen 'zien' als je de naam ook weet.
En gebruik op alle computer firewall en antivirus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste opties zijn al genoemd idd. Ik zou ze inderdaad allemaal toepassen voor optimale veiligheid.
WPA2 encryptie, lijst met mac adressen, subnet verkleinen, geen DHCP, IP-reeks wijzigen, sterke passkey (letters cijfers caps etc.), firewall en antivir.

Wat ook nog kan als je echt paranoide bent is een programma als Airsnare gebruiken. Dan kan je de systemen en apparaten in je netwerk bekijken. je zou hier dus zien wanneer er een onbekende op je netwerk komt. Zie bron voor link.

Succes en be safe! :P