Hoe stel je avast in dat een bepaald bestand toch veilig is?

Ik schakel avast uit en voeg het toe aan de uitzondering in avast maar toch zegt avast steeds dat het bestand een virus heeft. Hoe kan ik dat bestand tot de veilige bestanden toevoegen in avast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Misschien heeft avast wel gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik mij ook af..alleen blokkeert avast bij mij een bepaalde site, waarvan ik weet dat deze veilig is..
sterredag
12 jaar geleden
hoe weet je dat deze veilig is dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekende website.

Het beste antwoord

Zeker weten dat het om een veilig bestand gaat? Open dan Avast, kies het tabblad Real time schilden, klik op Gedragsschild en kies Expertinstellingen (zie afbeelding 1). Onder "Vertrouwde processen" kun je in de mappen op je pc bladeren totdat je het bestand hebt gevonden. Klik op "Toevoegen" en je krijgt geen meldingen meer over dit bestand. Op de tweede afbeelding zie je hoe je hetzelfde kunt doen om een website in te voeren die je niet meer wilt laten scannen. In dat geval moet je het tabblad "Scriptschild" kiezen.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg geen melding meer van avast (ook al staat alle schilden ingeschakeld). Ik heb wel even opnieuw de (nieuwe?) versie van de virusdatabase binnengehaald (wordt meermaals per dag geupdated). Waarschijnlijk hebben mensen dit bestand als vals positief gemarkeerd waardoor het bestand nu wel terug toegankelijk is.
Toch erg bedankt voor de 2 printscreens. Je moet dus in feite het programma zelf, en het proces (.exe van het programma) blokkeren. Ik vergat steeds het proces te blokkeren (ik blokkeerde enkel het programma bij de exlucsion).
Pieter2011
12 jaar geleden
Het is nu dus allemaal weer in orde, begrijp ik? Inderdaad hebben anti-virusprogramma's regelmatig false positives, die ervoor zorgen dat een bestand ten onrechte wordt geblokkeerd. Dat overkomt mij ook weleens. Als je zo'n bestand in de viruskluis hebt opgeslagen, kun je het weer herstellen door er met je rechtermuisknop op te klikken en voor "Herstellen" te kiezen. Ook moet je dan, via het "Gedragsschild" (afbeelding 1), nog even aangeven dat het een veilig bestand is en dat Avast het niet meer hoeft te scannen. Wanneer je dat niet doet, dan blijft de scanner het als een virus herkennen. Vergeet je trouwens niet om, behalve de virusdefinities, ook regelmatig het programma bij te werken? Via "Instellingen" (rechtsboven in het programma) -> "Updates" kun je aanvinken dat (ook) het programma voortaan automatisch moet worden bijgewerkt.