Waarom beschermt een virusscanner niet (voldoende) tegen beveiligingslekken?

Als een virusscanner volledig bescherming bood tegen beveiligingslekken in Windows, zouden we volgend jaar bijvoorbeeld rustig door kunnen gaan Windows XP te gebruiken.

Waarom kan een virusscanner van alles “proactief” detecteren, maar geen lek?
Of kijkt een virusscanner alleen naar wat er bij de voordeur binnenkomt, en niet naar wat er via een onverwacht gat in de muur opeens naar binnen glipt.

SimonV
10 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Een virusscanner kijkt inderdaad alleen naar alles wat al bij de voordeur is binnengekomen (maar nog niet perse een infectie heeft veroorzaakt doordat het virus gelijk in quarantaine wordt geplaatst). En dan ook alleen naar reeds bekende (dus oudere) virussen omdat er voor de recentste varianten nog geen "medicijn" (virus definitie) is geschreven om deze te kunnen herkennen.
Hiernaast kun je een firewall inzetten, deze beschermt tegen aanvallen (van bijvoorbeeld hackers). Een lek is een (soort) bug of onvolkomenheid in de software. En bug-vrije en/of perfect geschreven software bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor je zinvolle reactie.
Ik begrijp hieruit dat virusscanners wel 100% zouden kunnen beschermen, zodra ze de aard van het lek kennen. Dus dan zou je gewoon met XP kunnen doorgaan, alleen bij een nieuw lek een paar dagen niet internetten tot je scanner je weer beschermt? Maar in onderstaand geval leek ook een virusscanner geen afdoende oplossing te kunnen bieden. https://www.security.nl/posting/28172
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Passend artikeltje!
Alleen een beveiligingsupdate bied hier dus inderdaad een oplossing omdat elk nieuw virus/hacker hier op in kan spelen. Er worden in XP nog met enige regelmaat nieuwe lekken gevonden die dus na april 2014 niet meer worden gedicht.
Daarbij kan het maanden duren voordat goed geschreven malware/virussen worden ontdekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor je heldere en deskundige antwoord!

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat virusscanners niet in de toekomst kunnen kijken maar alleen naar het verleden. Ze lopen altijd achter de feiten aan maar de goede scanners zijn altijd snel met een oplossing.
Voor een toekomstscan zou je Sonia Pereira kunnen raadplegen, bekend van Astro-TV. http://www.ssoniapereira.hyves.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een virusscanner zoekt vooral naar virussen. Een betere zoekt naar virussen plus een beetje meer. Maar een beveiligingslek hoeft niet persé alleen door een virus gevonden worden. Daarom heb je maandelijks een serie updates van Microsoft om lekken te dichten en anders had dat een antiviruspakket-update geheten.