Ik vind internetbankieren wat eng. Loop ik met internetbankieren alleen risico’s op mijn betaalrekening of ook op mijn spaarrekening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ben ik met je eens.

Antwoorden (4)

Je loopt op beide rekeningen geen risico.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Een minnetje? Niet alleen de rekeningen, maar ook dat je dit thuis kunt doen vind ik veilig.Van mij een plusje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou Niels1411, echt 100% veilig is het toch echt niet. Maar dat is bankieren nooit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je loopt altijd risico. Waar komen anders al die klagende mensen vandaan die vinden dat banken verantwoordelijk zijn voor hun geleden verlies?
Internetbankieren is niet 100% veilig, maar wie oplettend blijft loopt weinig gevaar. Het grootste risico is oplichterij en phishing: het aftroggelen van wachtwoorden.

Nederlandse en Belgische banken maken gebruik van goed beveiligde systemen, die aan elke transactie een uniek nummer meegeven. Als er schade ontstaat door inbreuk op je account - bijvoorbeeld door skimming - dan wordt dit gewoonlijk vergoed door de bank. De schade wordt niet vergoed als je zelf je pincode afgeeft aan oplichters.

Phishing
Phishing is het grootste risico van internetbankieren: valse e-mails, waarmee je naar een website wordt gelokt die een exacte kopie is van de website van de bank. Criminelen proberen op die manier wachtwoorden af te troggelen.

Vals inlogscherm
Als de computer slecht beveiligd is kan er ongevraagd een programma worden geinstalleerd, dat een vals inlogscherm van de bank toont. Hierin wordt soms gevraagd om een unieke bankcode (zoals TAN-code, digipas of e-identifier) in te voeren. Op deze manier proberen criminelen aan wachtwoorden en codes te komen.

Oplichterij
Oplichters kunnen zich voordoen als bankmedewerker of politieagent. Ze kunnen aan de deur komen of opbellen met een verhaal dat internetbankieren is gehackt, en vragen om je wachtwoord, codes of digipas in te leveren. Uiteraard zal een echte bankmedewerker nooit om deze gegevens vragen.

Tips voor veilig internetbankieren

Let op de meldingen van de browser
Bij een beveiligde verbinding is er een hangslot in de browser te zien, en begint het webadres met https. Als hangslot en https in orde zijn betekent dit dat de verbinding betrouwbaar is, en gegevens niet kunnen worden onderschept. De Firefox browser heeft geen hangslot, maar maakt de bedrijfsnaam groen als het veilig is.

Pas op voor valse mails en oplichters
Ga niet in op mails waarin gevraagd wordt om in te loggen bij je bank, of codes te verstrekken. Dit gaat om oplichters. Ook bankmedewerkers en politieagenten zullen nooit vragen om wachtwoorden of andere codes. Neem bij twijfel contact op met de bank.

Houd de computer up-to-date
Installeer de updates van je besturingssysteem, browsers en andere programma's.

Lees de bron, als je goed oplet en niet je inloggegevens, pincode of bankpas laat slingeren, kan er weinig mis gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
precies, goed op blijven letten en de tips volgen
Z512099
10 jaar geleden
Internetbankieren doe ik nog niet zo lang, interessant, dat van het hangslot wist ik niet. Een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik het al jaren, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een keer gehad dat de bank meldde dat een overschrijving niet gedaan kon worden omdat er te weinig saldo op mijn rekening stond.
Dat klopte niet. Toen ik verder keek zag ik dat ik die overschrijving om 6 u in de ochtend gedaan zou hebben. Nou, toen lag ik echt nog in bed.Het saldo bleek gelukkig nog wat het moest zijn. Contact gehad met de bank. Er was niets aan de hand maar men zei dat hun computer soms vanzelf dit soort berichten verstuurde.
Niets aan de hand dus maar ik schrok me een ongeluk.
Verder heb ik ook nooit problemen gehad. Ik vind het een hele prettige manier van bankieren. Onveilig, ach, bankieren is m.i. nooit 100% veilig.
Het grootse risico loop je met de rekening waarmee je betaald. Echter hoef je geen risico te lopen, als je op de volgende punten let:

- Is mijn webbrowser gecheckt (groen/slotje in de balk voor het webadres)
- Betaal ik aan een bank in Nederland (buitenland is vaak minder betrouwbaar, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn).
- Als het kan, check ook even de verkoper van het product (of dergelijke).

Vooral die 1ste is heel belangrijk, als er rood of een open slotje staat, niet betalen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Boeiend, een plus.
Je kan op zowel de betaalrekening als ook op de spaarrekening risico lopen. Je kunt er zelf veel aan doen om deze risico's te vookomen. De banken hebben nieuwe veiligheidsregels opgesteld waar je je aan kan houden. Je vermindert daarmee de kans om slachtoffer te worden van fraude.

* Houd uw beveiligingscodes geheim.
* Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
* Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
* Controleer uw bankrekening.
* Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Zorg in ieder geval ook voor een goede up-to-date virusscanner en een firewall op je pc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je als consument schade lijdt, maar de veiligheidsregels hebt nageleefd, dan kun je erop rekenen dat je het bedrag dat zonder toestemming van de rekening is gehaald, vergoed krijgt.