Een IP-ban is een fenomeen waarbij een gebruiker geblokkeerd wordt van (een deel van) de diensten van een bepaalde website. Meestal na een bepaalde vorm van wangedrag (in de ogen van de beheerder van de site !)

Om te voorkomen dat een gebruiker simpelweg een nieuw account aanmaakt en zo onder een andere naam verder gaat met zijn/haar gedrag probeert de beheerder van die site ook dat te blokkeren.

In de tijd van de vaste PC’s is men begonnen met het blokkeren van IP-adressen van zogenaamde ‘trollen’ De vaste PC had meestal ook een vast IP-adres en een IP-adres werd altijd meegestuurd. Het was een eenvoudige handeling.
Hij was echter verre van waterdicht. IP-adressen zijn vaak dynamisch (ze wisselen dus) waardoor de verkeerde gebruikers gebanned werden en ook kom men via het gebruik van proxy-servers een ander IP-adres verkrijgen.

Maar naast een IP-adres wordt ook een MAC-adres meegestuurd. Een MAC-adres heeft niets met Apple te maken. Het is gewoon een uniek adres dat elke netwerkkaart heeft. Het MAC-adres is een essentieel deel van de communicatie via het internet. Dit is dus een aanvullende manier waarop een ban uitgedeeld kan worden.

Echter ook dit is niet waterdicht. Een gebruiker kan een ander apparaat gebruiken of kan soms zelfs jij MAC-adres wijzigen. Maar een combinatie van een IP- en een MAC-ban is een gebruiker aardig snel door zijn mogelijkheden heen.

Heb jij een ban op je PC en log je nu in via 4G en een telefoon. Dan heb jij zowel een nieuw apparaat (=nieuw MAC-adres) als een nieuw netwerk (=IP-adres).
Wanneer je dan ook nog eens een nieuw gebruikersaccount maakt, dan ben jij voor de ban een onbekende, nieuwe gebruiker.

Totdat je ook daar weer gebanned wordt, natuurlijk ;-)

Andere antwoorden (2)

Een website, spel of dergelijk kan altijd een ip-ban geven op een 4G netwerk.
Alleen dan kom je met het probleem dat 4G en 3G verbindingen binnen no-time een ander IP kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een mobiel netwerk (GPRS, EDGE, 3G, 5G, 5G) heb je een dynamisch IP die constant verandert als je opnieuw inlog met je dataverbinding. Het kan zelfs al per zendmast gebeuren, maar dit moet ik nog bevestigd zien, of zelf eens uittesten.