Hoe schadelijk kunnen spyware en freeware nog zijn na het verwijderen?

Beste leden,

Onlangs heb ik een nieuwe laptop (windows 8.1) gekocht, maar ben ik zo dom geweest om een torrent te downloaden die free- en spyware, zoals anyprotect, proshopper en dergelijke bevatte. Na deze onplezierige verassing, heb ik de windows opnieuw geïnstalleerd middels systeemherstel. Echter heb ik de indruk, dat mijn laptop met name bij het opstarten méér tijd en processorgeluid nodig heeft/maakt dan voorheen. Ik heb vrijwel dezelfde programma's en dergelijke geïnstalleerd als voor het systeemherstel, maar kan hieromtrent op het internet weinig informatie over vinden.

Zou het kunnen zijn dat ik ondanks het systeemherstel nog steeds van die free- en spyware ergens op mijn laptop heb staan? Of zou het systeemherstel debet kunnen zijn aan de iets verlengde opstarttijd?

Zoals opgemerkt kan worden ben ik weinig bekend met computers en virussen en dergelijke. Graag ontvang ik uitleg en eventuele stappen die ik zou moeten/kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je zeker zijn van een geheel schone installatie dan de harde schijf formatteren, twee partities maken en op de C-drive Win opnieuw installeren alsmede andere programma's. Op de D-drive kan je dan de bestanden bewaren. Mocht de compi wederom opnieuw worden geïnstalleerd dan staan de bestanden i.i.g. veilig op de D-drive.
SimonV
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je de laptop al op malware gecheckt hebt met AdwCleaner
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/ en Malwarebytes https://www.malwarebytes.org/ ?
SimonV
9 jaar geleden
Je zou anders kunnen kijken via MSCONFIG welke processen allemaal gestart worden bij het opstarten (eventuele wat afvinken). MSCONFIG: zoeken met de charm Zoeken of door direct in het Startscherm te typen). Zie:
https://www.schoonepc.nl/windows8/taakbeheer-msconfig-programmas-apps-uitschakelen.html

Het beste antwoord

Hallo Horizontaal,

Het is de bedoeling van Windows dat na een systeemherstel programma's die recent (na het aanmaken van het herstelpunt) geïnstalleerd zijn worden verwijderd. Malware (malicious software) is echter geniepig en doet er alles aan om niet uitgeschakeld te worden door systeemherstel. Er zijn verschillende opties om de malware te verwijderen.

Optie 1:
Type: Windows-toets+R. Je krijgt een scherm met "Uitvoeren".
Type daarin: msconfig. Druk enter. Je krijgt dan een melding van User Account Control of je dit programma echt uit wil voeren. Druk 'Ja'.
Ga naar tabblad "services" zorg ervoor dat er onderaan een vinkje staat bij "Alle Microsoft-services verbergen". Dit is zodat je niet belangrijke systeemonderdelen uitschakelt.
Is er een service die je niet vertrouwd? Schakel deze dan uit. Dan start de service niet meer op.
Start ook taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc). Druk ook nu weer op "Ja". Ga naar tabblad 'opstarten' en schakel ook daar alle programma's uit waarvan je niet wil dat die met je computer meestarten.
Herstart de computer en kijk of het probleem is opgelost.
Let op: Deze methode verwijderd de malware niet, maar zorgt ervoor dat deze niet meer opstart.

Optie 2:
Je kan je laptop opstarten met een herstelschijf (deze zijn gratis van internet te downloaden, een goede is Kaspersky Rescue Disk 10, http://support.kaspersky.com/4162). Zet deze op een usb-stick en start je laptop hiermee op. Hierna kan je je laptop scannen op virussen en andere malware.

Optie 3:
Wil je er helemaal zeker van zijn dat de malware verwijderd is, start dan je laptop op met de installatieschijf/usb van Windows 8.1. Dan kan je de harde schijf formatteren en Windows helemaal opnieuw installeren. Zorg er wel voor dat je een goede backup hebt, zonder de malware die nu op je laptop staat.

Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen.
Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ps: Om herhaling te voorkomen, zorg ervoor dat je een goede en betrouwbare virusscanner op je laptop hebt staan. Betrouwbare gratis virusscanners zijn bijvoorbeeld:
Avira Free: http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus
Avast Free!: https://www.avast.com/nl-nl/index
Avg Free: http://free.avg.com/nl-nl/homepage

Deze virusscanners heb ik de laatste tijd getest en werken allemaal goed.