Welke gegevens ziet een websitebeheerder van een mobiele telefoon?

Stel dat iemand vanaf zijn mobiele telefoon een website bekijkt. Hij doet dat eerst via zijn thuis-wifi. Daarna bekijkt hij de website vanaf een wifi-hotspot van zijn eigen provider in een andere stad.

Vervolgens vliegt hij vanaf Schiphol (gratis wifi voor een uur) naar Barcelona. Op Schiphol bekijkt hij opnieuw de website. Ook in Barcelona bekijkt hij de website: eerst via de wifi van een McDonalds, daarna via de wifi van het hotel.

Stel nu dat ik de beheerder ben van de betreffende website. Ik beheer niet alleen de website zelf, maar ook de server waarop de website wordt gehost.

Welke informatie kan ik nu van de betreffende telefoon cq gebruiker zien, waaraan ik als beheerder zou kunnen zien dat het in alle vijf genoemde gevallen omdezelfde telefoon/gebruiker ging?

Cryofiel
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Door de cookies die de browser van je telefoon opslaat, kan er bij de desbetreffende website gezien worden dat het om één gebruiker gaat. Daarbij is het niet van belang of je met Wifi werkt of met mobiel internet. Als je de cookies tussentijds wist is dat verband weg en dan denkt men dat je steeds een andere gebruiker bent omdat je telkens een ander IP hebt.
Als je met apps gaat werken is het weer een ander verhaal, maar daar vroeg je niet om...
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De EFF heeft enkele jaren geleden een experiment uitgevoerd, Panopticlick, waarmee werd gekeken hoe uniek jouw browser identificeerbaar was aan de hand van alle informatie die wordt meegestuurd met een HTTP-request. De uitkomst was dat een heleboel browsers behoorlijk uniek waren. In de zin dat minder dan 0,01% van alle bezoekers dezelfde "signature" had als jij. Denk hierbij aan de combinatie van taal, OS, schermresolutie, browserversie enzovoort. Dit is één van de achtergrondgedachtes achter mijn vraag. Ander punt: zou je iets meer kunnen vertellen over wat apps betekenen voor je herkenbaarheid, denk je dat ik daar beter een aparte vraag aan kan wijden?