kan iemand zonder toestemming foto's van mij plaatsen?

iemand met een fake naam en adres dreigt foto's van mij op youtube en facebook plaatsen. Hoe kan ik dat stoppen? Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
capthavoc
8 jaar geleden
Probleem is dat je pas iets kan doen als de foto's geplaats worden
aangezien je niet weet wie het is.
Op de site waar ze geplaats worden kun je klagen maar het ligt er maar aan wat voor site het is
Een gerenomeerde als facebook ed kan je vrij snel een klacht indienen. maar helaas de foto zijn dan al in het wild
ook dan zal je wellicht achter zijn identiteit kunnen komen maar dat is maar zeer de vraag.
aangifte kan je doen maar altijda chter de feiten aan helaas geen idee waar die foto's vandaan komen maar bedenk alles wat je upload kan worden gehackt zeker als het toch iemand uit je directe omgeving is.en bijvoorbeeld kanwerken achter dezelfde computer of binnen hetzelfde netwerk. of bijv via webcam chats
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit chantage is omdat je wat moet doen om het te voorkomen sla alle berichten op en print ze uit. Doe aangifte bij de politie want anders blijft het doorgaan.
Bewaar alles wat er mee te maken heeft.
capthavoc
8 jaar geleden
Zover wlde ik eerst niet denken,
maar bewaard en print uit alles wat van belang is ook al kan je het niet voorkomen. op het moment dat het gebeurd heb je in elk geval iets voor het onderzoek.
wellicht kan je al voordat het gebeurd ondersteuning krijgen alshij jeeg maar chanteer voor geld hij zal dat toch ergens moeten krijgen
dus dan is het een moment dat de politie kan benutten om hem in de kraag te vatten
Bedenk dat je misschien niet de enige bent die met dezelfde dader hier mee te maken heeft dus dat zal zeker helpen
als er meerdere aangiftes zijn.

Antwoorden (1)

In principe is het niet verboden foto's te maken op de openbare weg. Het is echter wel verboden om zonder toestemming van de geportretteerde de foto's bijvoorbeeld op Internet te zetten.

Andersom geldt het ook. De geportretteerde mag de foto niet publiceren zonder toestemming van de maker.

Het is tevens verboden om foto's te publiceren waardoor schade kan ontstaan bij de geportretteerde.