Waarom beveiligingsvragen bij paypal terwijl er toch geld af kan worden gehaald?

Kreeg vanmorgen een mail dat er een bedrag van 141,79 af zou worden gehaald van mijn paypal rekening.
Nou heb ik niets gekocht en gelijk paypal gebeld, gelukkig is tot nu toe alles opgelost moest ook een nieuw wachtwoord en beveiligingsvragen aanpassen.
Maar waarom zou ik dit allemaal aan heb moeten passen terwijl er zo iemand geld af kan halen?
Ook paypal heb ik gevraagd hoe dit kon en kreeg alleen te horen, ik heb geen idee hoe dit kan mevrouw. nou daar gaat je vertrouwen in paypal dus.

De enige keer dat ik ik iets via paypal heb gekocht was 2 maand terug, ook werk ik via een beveiligde pc. ik reageer nooit op mailtjes van de bank o.i.d. en geef ook nooit zo mijn wachtwoord o.i.d. aan een ander door.
en ik sla ook nooit geen wachtwoord op.

Hoe kan er dan toch geld af worden gehaald??
En hoe komt die persoon dan op welke manier aan mijn wachtwoord en eventueel beveiligingsvragen??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb deze week iets verkocht en de koper betaalde met Paypal, dat was voor mij de eerste keer. Paypal bracht 4% kosten in rekening bij mij als ontvanger, dus deze betaling was ook meteen de laatste keer dat ik Paypal gebruikte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je gaat dus weg om vier procent? Kan je net zo goed weggaan uit Nederland. Hier moet je overal 21% extra betalen.
paulus811
8 jaar geleden
Als ik 500 euro verwacht en Paypal trekt daat 20 euro van af dan baal ik daar van ja. En ik snap de vergelijking met btw niet.
Utrecht
8 jaar geleden
Of verwacht je dat Paypal een filantropische instelling is? Die maken toch ook kosten voor de service die ze verlenen én nemen risico's door de garanties die ze verlenen. Het is een commercieel bedrijf dat ook winst wil/moet maken.
Of dacht je dat je eigen bank alles gratis doet? Vaste kosten voor je betaalpakket, wisselkoersopslag voor andere valuta, geen rente op credit saldo maar flink cashen als je even rood staat. etc etc.
paulus811
8 jaar geleden
@Utrecht, had de koper een gewone bankoverschrijving gedaan dan had me dat nietst gekost, dat zit namelijk in de kosten van het bankpakket wat vrijwel iedere Nederlander al heeft. Mag ik er dan misschien niet blij mee zijn dat ze 20 euro kosten in rekening brengen? En aan die garanties heb ik als verkoper helemaal niets, dus een volgende keer laat ik de koper voor die 4% opdraaien als hij of zij via Paypal wil betalen.

Antwoorden (2)

Dit gebeurt vaker. Het gaat daarbij om phishing. Het bericht dat er geld afgeschreven gaat worden komt dan niet echt van Paypal, maar van kwaadwillenden die hopen dat je een link in het mailtje aanklikt en daar je gegevens invoert. Vervolgens kunnen ze met je gegevens natuurlijk wel echt geld afschrijven.
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan was het mailtje dus niet echt, gelukkig ga ik toch nooit via een mail mijn gegevens invoeren maar ben ik naar de site zelf gegaan, maar betekend dit dat paypal dan niet veilig is? dat er anderen dus zo gegevens in mijn account kunnen zetten?
Wel raar dat paypal dus niet over die mail verder op in ging.. Bedankt voor de uitleg, wel jammer dat paypal mij niet dit antwoord ook had kunnen geven, het vertrouwen is weg, dus ik zeg alles op.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zeg dan meteen ook je bankrekening op. Er zijn namelijk ook scammers en phishers die mails sturen waarvan het net lijkt of die door jouw bank zijn verstuurd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo zou Paypal niet veilig zijn? Het mailtje was nep. Wachtwoorden hebben sowieso geen nut meer als je ze via een phising mailtje opgeeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kaj931, omdat er toch iemand gegevens in mijn account kon zetten, enik geef nooit mijn WW via een mailtje, ik ga altijd als ik een mail krijg, naar de desbetreffende site , en daar log ik dus ook in, en niet via een mail.
Sommige antwoorden op beveiligingsvragen zijn redelijk eenvoudig te gokken. B.v. "Wat is de naam van je favoriete huisdier ?" Eén blik op facebook geeft je vaak al het goede antwoord. Met creatief zoeken is er nog veel meer mogelijk. Dat is één mogelijkheid.

Optie twee is dat je PC minder veilig is dan je zelf denkt. Ook de beste beveiliging is niet waterdicht. Er kan altijd 'iets' op je PC rondzwerven waar je geen weet van hebt. Dat probleem hoeft zich niet eens op de betreffende PC te bevinden. Ook op andere PC's in het netwerk kan spyware staan die het netwerkverkeer monitoren.

De derde optie is, zoals bamibal al aangeeft, dat het hele bericht nep is. Dan maar hopen dat je de echte pay-pal gebeld hebt. :-/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben fel tegenstander van beveiligingsvragen zoals jij aangeeft. Vanaf de eerste keer dat ik las: wat is je moeders meisjesnaam viel ik van mijn stoel.... wat een gat... en dat was gok ik rond 1999
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewizewoze het is optie 3!! Het mailtje is nep. Mr tomaat het is een echte vraag bij hun, maar er zijn helaas zat mensen die het ook invullen, zijn wel echt domme vragen waar een ander zo het antwoord op weet.