Dat is ook veel veiliger maar ook zeer onpraktisch.

Met de wetenschap dat je maximaal 2x achter elkaar een foute pincode mag invoeren voor de pas blokkeert, is 4 posities veilig genoeg.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe meer cijfers, hoe minder goed het nummer te onthouden is. En dan moeten mensen het dus opschrijven, waarmee het meteen weer onveiliger wordt. Dus een getal van vier cijfers is beter om alleen in je hoofd te onthouden, helemaal als je meerdere bankpassen met pincodes hebt.
Amadea
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Juist & Plus.
De vrouw van de bedenker van de geldautomaat kon geen zes cijfers onthouden. Het is deze week precies 40 jaar geleden dat de eerste geldautomaat ter wereld verscheen. John Shepherd-Barron kwam met het idee toen hij zich realiseerde dat hij zijn zescijferige legernummer kon onthouden, maar hij wilde dit ook testen bij zijn vrouw. "Aan tafel liet ze weten dat ze slechts vier cijfers kon onthouden, dus vanwege haar zijn vier cijfers de standaard geworden." http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/15526/Waarom_een_pincode_uit_vier_cijfers_bestaat_.html
Amadea
8 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Waar gebeurt dat bij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn wel 6-cijferige PINs, van 5 heb ik ook nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vijfmeter Nee er is een trade-off. 1. 1-cijferig, zou met 2x proberen 3/10= 30% kans betekenen voor een crimineel. Kans dat mensen het onthouden 99,99999% Dat is extreem hoog, bij 4 bankpassen zou deze al zo goed als verzekerd zijn van een raak. Zelfs bij minder probeerkansen of 0 probeerkansen nog steeds een aanzienlijke 10% zijn. Dus dat is geen optie. Te makkelijk om goed te gokken. 2. 3/100 3% kans. 99.9999%
-kleine gok kans maar behoorlijk gok kans, 20-50 kaarten geven al een behoorlijke kans op een raak.
3. 3/1000 0,3% kans 99,999%
-minieme gokkans, berg kaarten nodig waar je u tegen zegt.
4. 3/10.000 0,03% kans 99,99%
-Bizar kleine gokkans, aantal kaarten ondenkbaar om te stelen. Relatief veel mensen die het in hun hoofd kunnen onthouden.
5. En dan kom je dus wel op een veiligere gokkans maar die is bij 4 al zodanig laag dat een kruiwagen aan pasjes nodig is om een rake gok te garanderen, maar ook op een percentage waarbij een behoorlijk aantal mensen het niet meer kan onthouden.
6. Hierbij begin je echt een grote groep mensen uit te sluiten. Met een kansverkleining die niet echt relevant meer is. Als je geen kruiwagen bankpasjes kan stelen zal je ook geen vrachtwagen aan bankpasjes kunnen stelen. Mensen zullen nu wel snel geneigd zijn om hun PIN op te gaan schrijven en deze bij zich te gaan dragen. >>En dat veroorzaakt veel meer kans op een onveilige situatie dan dat een meercijferige code het veiliger maakt.<< Nu heb ik de percentages aan mensen die het onthouden uit de lucht getrokken, maar het idee wordt duidelijk hoop ik.
Amadea
8 jaar geleden
@vijfmeter: Nee, dat schrijf ik niet. Maar wel dat langere getallen niet goed te onthouden zijn en daarom opgeschreven moeten worden en daardoor juist onveiliger zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou kom op zeg hoe makkelijk moet ik nog maken? Als je een langere code maakt wordt de kans dat een crimineel goed gokt (met 3 kansen zoals we die kennen) steeds kleiner van een behoorlijke kans van 30% als je 3 keer mag gokken op 10 mogelijke cijfers. Dat percentage wordt bijzonder klein bij 4PIN, namelijk 0,03% kans. Dat is dus al bijna onmogelijk. Maar je hebt wel een hoge kans dat iedereen 4 cijfers kan houden. Een kans die nog kleiner is die interesseert niet zo veel meer (0,003 vs 0,0003). Wat wel belangrijker wordt is het verkleinen van de kans dat mensen het niet meer kunnen onthouden. 99,99% kans naar zeg 99% is enorm in aantallen mensen. Bij een miljard mensen is 99,99% 100.000 mensen die het niet meer onthouden.
Maar 99% worden het 10 miljoen mensen die het niet meer onthouden. Zo'n moeilijk concept is dat toch niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die 10 miljoen mensen het gaan opschrijven DAN wordt het onveilger dan dat de ,003 naar 0,0003 gok het veiliger maakt. Want als de code op de PINpas staat hoef je niet meer te gokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of snap je niet dat bij 3. je de berekening van een 3cijferige PIN ziet.