Wat betekent dit slotje in mijn browser?

Ik klikte laatst op een link en kreeg een website in beeld die ik niet weg kon klikken. De link leek niet eens op de website die in beeld kwam. Deze website had een zwart slotje links bovenin.
Normaal moet er een groene staan maar die was er dus niet.
Ik wilde de browser wegklikken omdat er stond dat ik moest betalen binnen X uren omdat ik een wet had overtreden. Het was iets met CNNP meer weet ik niet.
Ik wil graag weten wat dit is en of dit gevaarlijk is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
die melding is variant van politievirus. in elk geval niet betalen, scan je pc zoals in antwoord van SimonV staat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij betekent dit niet dat je een virus hebt, maar is het een soort "reclame". Wel van de slechte variant. Ik adviseer om al je browsergeschiedenis te verwijderen. Virusscan kan geen kwaad overigens. Heb dit ook wel eens op mijn telefoon. Erg irritant.

Het beste antwoord

Dat zwart slotje betekent in dit geval dat je last van ransomware hebt.
Ransomware doet zich vaak voor als bericht van een officiële instantie, zoals de politie of justitie. Zo kan er (onterecht) worden getoond dat er illegale software of pornografisch materiaal is aangetroffen. Na een betaling van een boete zou de blokkering worden opgeheven.
Er wordt meestal betaling geëist via prepaidbetaalkaarten zoals Paysafecard, soms ook via Bitcoin.
Besmetting verloopt meestal via besmette bestanden, bijvoorbeeld een e-mailbijlage of via een lek op de pc door niet-geüpdatete software.
Losgeld betalen is zinloos (de pc kán vaak niet eens meer door de criminelen worden gedeblokkeerd).

Als ik je verhaal lees lijk je verder nergens last van te hebben.
Ik zou toch wel aanbevelen te scannen op malware:

Adwcleaner
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Malwarebytes (kies gratis versie).
https://nl.malwarebytes.org/downloads/

Junkware Removal Tool van Malwarebytes
https://nl.malwarebytes.org/junkwareremovaltool/
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel, ik heb een volledige scan gedaan via Malwarebytes maar die gaf 0 virussen aan. Ik heb de browser afgesloten via taakbeheer en verder geen last gehad.