Neem een bekend liedje, b.v. "heb je even voor mij?" van Frans Bauer.

van
Heb Je Even Voor Mij
neem je de eerste letters HJEVM
Dat kun je niet vergeten.

Neem dat als basis voor al je passwords.
Zet er een verschillend nummertje voor en achter voor je
diverse sites, en maak daar een briefje van.

Je passwords zien er dan zo uit:
GV: 34HJEVM88
ING: 61HJEVM27
Gmail: 82HJEVM79

Op het papiertje bij je computer staat alleen:
GV: 34 88
ING: 61 27
Gmail: 82 79
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nooit verstandig om delen van je wachtwoord op papier te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is ook niet verstandig om de straat over te steken.
Je kunt immers aangereden worden. Het leven bestaat uit o.a. een goede afweging risico en gemak. De kans dat iemand én bij jou inbreekt, én graag je password wil hebben, én daar misbruik van wil maken, én het tussenliggende basiswoord weet, is net zo groot als dat er morgen 3 vliegtuigen tegelijk op mijn huis storten, en ik ook nog over kaboutertjes heb gedroomd.
capthavoc
13 jaar geleden
ik moet eerlijk zeggen deze vind ik erg handig +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet het cijferlijstje kwijtraken he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijstje kun je toch ook even overtypen in b.v. Excel Zweistein? Kun je het nog sorteren ook :-)

Andere antwoorden (11)

Ik heb een wachtwoordt en moet elke maand een nieuw wachtwoord geven ik heb het opgelost met het aantal dienst jaren dat ik ergens werk plus de maand van het jaar vergeet je haast niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Cees,
Ik zet mijn wachtwoorden meest in mijn mobieltje,Naam Wachtwoord, tel nr tik je het wachtwoord in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem als wachtwoord gewoon de maand waarin we leven
kun je elke maand een nieuwe nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf neem plaatsnamen op alfabetische volgorde. Bijvoorbeeld na Bergenopzoom komt Californie en daarna Dusseldorp, etcetera. Als je wil kan je er nog een letter of teken tussen plaatsen. Dus B1ergenopzoom, C3alifornie etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd een naam van een collega. Meestal die gene die dan net langs loopt of eentje die indruk op mij heeft gemaakt. Dan zet ik er een nummer achter omdat dat moet van onze systeembeheerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 1 standaard wachtwoord op mijn werk en zet er dan steeds een volgende nummer achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een sterk wachtwoord wilt én het wilt onthouden, kun je het volgende doen:

In februari rij Ik 28 dagen in mijn Peugeot

=

IfrI28dimP

Dan heb je de maand erna dus het wachtwoord:

ImrI31dimP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het beveiligingsniveau kun je diverse systemen hanteren. Gebruik wel zo veel mogelijk verschillende kenmerken (afwisselend grote en kleine letter, speciale tekens @@^(* of spaties om het voor de hack programma`s extra moeilijk te maken.
Een andere optie is een hele schijf of map met encryptie te beveiligen ipv op fileniveau. Dan heb j minder wachtwoorden nodig.
Een voorbeeld ( je geboortedatum, spatie PINCODE en dan bijvoorbeeld 3 x het eerste cijfer van je pin, de volgende keer 4 x de tweede enz. enz. Veel variaties mogelijk.
Er bestaat ook de mogelijkheid je wachtwoorden op internet of in een wachtwoordkluis (de falcon edition van mcafee heeft er een)Bedenk wel dat als iemand dat kraakt je alle wachtwoorden afgeeft tenzij je met jezelf afspreekt dat altijd alles vooraf gaat van je naam of zo.
Al met al moet het voldoende zijn voor een gemiddelde beveiliging.
Zijn er echtheel belangrijke stukken (overheid of zo) dan krijg je vaak een protocol voor het aanmaken van wachtwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk met een vast deel dat inmiddels diep in mijn geheugen gebeiteld staat en een variabel deel maand-jaar. Het vaste deel kan bestaan uit je initialen, hobby, geboortejaar, ideaalbeeld, geliefde, levensdoel, whatever. En/of. Met wat # of * naar wens. De maand-jaar gaat uit van een nieuw wachtwoord per (±) maand, je kan ook weeknummers gebruiken.
Dat kán wel eens mis gaan als je bij terugkomst van je vakantie even kwijt bent of je
cEEs#GV.jul10 al veranderd had in cEEs#GV.aug10, maar dan kun je altijd de ene proberen en bij foutmelding alsnog de andere – want meer smaakjes zijn er dan normaal gesproken niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik het beste en duidelijkste antwoord.
Maak gebruik van een, voor jou, eenvoudig te onthouden zin. De beginletters van elk woord vormen dan het wachtwoord.
Een voorbeeld: "Jantje zag eens pruimen hangen, O als eieren zo groot".
Dit wordt dan "Jzeph,oaezg"
Je hebt meteen een (redelijk) eenvoudige manier om je wachtwoord te onthouden én je zorgt voor uitermate sterke wachtwoorden. Je kan ook nog letters substitueren om je wachtwoord te versterken (bijv. e wordt 3, i wordt 1, enzoverder).

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kan de naam van de site/provider toevoegen. Op deze manier hoef je niet te veel te onhouden.
Een voorbeeld: "www.goeievraag.nl" wordt "gv.nl". In combinatie met "jantje" ziet er dit als volgt uit "gv.nlJzeph,oaezg".
Per maand een nieuwe zin en je hebt zéér sterke wachtwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Een goed en sterk wachtwoord is zeker geen overbodige luxe in dit internettijdperk !

Daarom heb ik enkele richtlijnen die ik je graag wil meege-
ven :

Bedenk als je een sterk wachtwoord wil maken, zonder dat deze gemakkelijk kan worden geencrypteerd dit wil zeggen ontcijferd dien je met het volgende rekening te houden :

1.Een wachtwoord dat jezelf gemakkelijk onthouden, maar
moeilijk is voor anderen om te hacken !

2.Zorg ervoor dat je een wachtwoord vormt met variabele
karaktertekens

3.Verander regelmatig van wachtwoord (om de 2 maand)

4. Een wachtwoord is iets persoonlijks, en mag niet word-
en doorgegeven aan derden, hou daar rekening mee !

Tot slot : SCHRIJF NERGENS JE WACHTWOORD OP, tenzij
in een CODE !

Als je deze aanbevelingen ter harte neemt zal je geen last hebben van ongewenste bezoekers (hackers)

Mvg,

Karel8158