Opstarten laptop met windows 7 64bits duurt 20 minuten, hoe versnellen?

En dan is het opnieuw installeren even geen optie.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb een originele 64bits laptop

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Te weinig intern geheugen?
Virusscanner in paranoia-modus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee beide niet

Het beste antwoord

heb je toevallig sp 1 geinstaleert?
Dan ligt het hier aan:

Dan is de readyboost configuratie gereset en zul je je pc 5x opnieuw moeten opstarten (+login) om dit te verhelpen. Readyboost heeft namelijk de gegevens van 5 opstartprocedures nodig.

Anders kom het misschien door te weinig ram geheugen (ik adviseer minimaal 4Gb en 64-bits kan veel meer aan) , of door een te zwakke processor. Heb je zelf 64-bits erop gezet, of stond het er al op. Misschien is je pc er niet voor geschikt. Dit kun je zien door rechtermuisknop op compter te klikken, en dan eigenschapen > klik op windows prestatie index, en dan op > details over presetaites (onder cijfer bij de printer) Kijk onder syteem, en dan onderaan of hier na "geschikt voor 64-bits" Ja staat

Toegevoegd na 21 seconden:
mijn bron over sp1:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Toch is opnieuw Windows installeren altijd de snelste optie, met het beste resultaat. Zeker in zo'n geval.
Eventueel kun je nog even kijken of je harde schijf niet volledig is volgeraakt, en op zijn minst 10% vrije ruimte erop creëert.

Maak je computer eventueel dualboot, als je schijfruimte het toelaat. Je kunt dan dingen testen en spelletjes doen in een 2e partitie, terwijl de 1e partitie puur voor het serieuze werk is bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst nog even van 200 nog wat gb weer naar 400 gb teruggebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een staat geweest dat de laptop goed heeft gewerkt, en als je de wijzigingen stap voor stap zou nagaan, wanner begon het mis te gaan? Is je laptop überhaupt wel geschikt voor Windows 7, en heeft de laptop goed gewerkt in 32-bits mode?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn laptop is officieel 64bits... IK weet niet wanneer het mis ging, hij was opeens traag
CCleaner, HDD defragmenteren, register opschonen (ook via CCleaner)

En anders toch opnieuw installeren.

Maar 20 minuten lijkt me erg overdreven voor een Win7-64bit. Tenzij de hardware hier niet voor geschikt is. Dan moet je de hardware veranderen (nieuwe pc).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ook mijn advies zijn.
En dan ook via CCleaner even het opstartmenu wat opschonen. Want soms worden er veel programma's automatisch opgestart zonder dat dat nodig is en dat vergt ook onnodig veel tijd.
koop of een andere computer of zet er gwn een andere windows op. p.s. zet er geen windows vista op als je graag games speelt want dan pakt ie ze niet vaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer of je pc wel aan de eisen van je software voldoet (zo niet dan is de oplossing duidelijk…).

Gooi onnodige zooi weg. Programma’s die je (bijna) nooit gebruikt verwijderen en laat schijf opruiming los op je harde schijf(en). Films en muziek waar je nooit naar kijkt en luistert hoeven ook niet op je harde schijf te blijven staan.

Kijk eens wat er allemaal geladen wordt. Als je een beetje onvoorzichtig bent worden er op gegeven moment idioot veel programma’s geladen die updates voor allerhande software installeren (alsof die muis driver iedere week een nieuwe versie nodig heeft). Veel van die dingen (ik denk oa aan de real player en quicktime) heb je helemaal niet nodig bij het opstarten).

Gebruik een goede virus scanner (NOD32 en Kaspersky bv) en laat een paar anti adware programma’s los op je computer (zoals: AdAware, Spybot, Hitman).

Update je windows.

Ruim je register op (zoals gdanonym al aangeeft). Desnoods met een apart programma zoals eerder aangegeven CCleaner (wees er wel voorzichtig mee, er is een risico dat je de verkeerde dingen verwijderd).

Defragmenteer je harde schijf(en).

Maak de computer een keer goed schoon met een stofzuiger (stof ophoping maakt dat een pc moeilijker warmte kwijt raakt en hete pc’s kunnen langzamer worden).

Als dat allemaal niet werkt zal je toch moeten denken aan herinstallatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zo extreem lang duurt ga ik mij afvragen, is je harde schijf nog wel ok, m.a.w. heb je de laptop toevallig niet een keertje laten vallen of heeft hij een harde klap gehad? Buiten de antwoorden hierboven om kan het ook nog eens een kapotte cache geheugen zijn. 20 minuten is heel lang en duidt dat er iets echt niet goed is, eerst je harde schijf even controlen en dan eventueel pas verder kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je voor het installeren van windows 7 wel de upgrade adviser geraadpleegd?
Deze geeft een verslag of je computer wel geschikt ie en welke problemen er zouden kunnen ontstaan.
Lang opstarten is meestal het gevolg vanuit het register.
Als daar verwijzingen staan naar producten die niet aanwezig zijn of niet goed werken duurt het heel lang voor windows deze aanroepen overslaat.
FRank

Toegevoegd na 1 dag:
misschien het werkgeheugen ophogen naar 6 tot 8 GD
Frank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 minuten is niet gezond. Zorg ervoor dat er minimaal 1GB werkgeheugen zit in die pc. Probeer ook eens dit programmaatje: www.soluto.com
daar kan je ee opstarttijd gigantisch mee verlagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1GB is wel weinig voor windows 7 64-bits, om hem fatsoenlijk te laten lopen zou ik 4GB erin zetten, 2GB is ook minimaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat ook minimaal. Overigens hoort w7 op 1 gb normaal te kunnen draaien en helemaal normaal te moeten starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat programma heb ik al, er zijn nu 7 minuten af..Maar het duurt langer :S