Hoe komt het dat het lampje van mijn notebooklader voor 20 seconden nadat de stroom eraf is gehaald blijft branden?

Dit terwijl de laptop wel meteen stopt met opladen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

zoals mmm zei:

Naast de transformering van spanning is er ook de omzetting van wissel- naar gelijkspanning, waar typisch 'afvlakkingscondensatoren' voor gebruikt worden. Een afvlakkingcondensator: op het schema in de bron: 'C' en 'U elco' ('c' voor condensator en 'U elco' als in 'u' voor 'spanning' en 'U elco' als in ' spanning over electrolytische condensator').

Gelijkrichting geeft allemaal positieve pulsen (zie figuur 4: de blauwe pulsen)

Een afvlakkingcondensator heeft de functie om de 'gaten' tussen deze blauwe pulsen op te vullen (zie figuur 4: de groene lijn).
Je ziet dat deze groene lijn eerst omhoog beweegt wanneer een blauwe puls begint (de condensator laadt op).
Wanneer een blauwe puls neerdaalt, zie je dat de groene lijn ook neerdaalt, alleen langzaam (de condensator ontlaadt) tot wanneer een nieuwe blauwe puls begint. Afvlakkingscondensatoren zijn typisch grote elco's: hoe groter een condensator, hoe trager hij ontlaadt, dus hoe vlakker de groene lijn.

Nu, stel: de stekker wordt uitgetrokken:
De spanning verdwijnt, dus de blauwe lijn valt abrubt naar beneden; de groene lijn zal dus ook beginnen dalen. Alleen, bij gebrek aan aan nieuwe opwaardse blauwe puls, blijft ze dit keer dalen. De condensator ontlaadt zich langzaam volledig en de spanning over de uitgang daalt langzaam; de LED die deze spanning aangeeft, dooft m.a.w. ook langzaam.

-

MAAR! Dit verklaart nog steeds niet waarom de computer zegt 'geen netspanning meer' terwijl dat LED nog steeds brandt (lees 'langzaam dooft en dus nog brandt')! Als we onze eigen uitleg serieus nemen, zouden beide de LED én de computer moeten aangeven dat er nog spanning is!

-

Stroom kiest echter altijd de weg van minste weerstand: In dit geval is een LED minder weerstand dan een computer; de LED krijgt de spanning en de stroom en de computer valt zonder.
Ook: een computer controleert grenswaarden: eens onder een bepaalde grenswaarde wordt de spanning onbruikbaar voor de computer: een variatie onder de grenswaarde zal aangeven 'geen spanning' terwijl correcter misschien zou zijn 'niet genoeg spanning meer voor deze computer' (wel nog voor de LED).
Als laatste: een transformator levert een bepaalde spanning én stroom, een condensator (klein deeltje van de transformator) mag dan wel nog even 'spanning' leveren, maar levert niet veel stroom: de PC krijgt niet genoeg stroom en zegt dus 'geen netspanning', terwijl een LED die niet veel stroom nodig heeft, en dus gerust nog even kan oplichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Dit komt omdat er een condensator in zit die eventjes een klein beetje stroom vasthoudt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je PC heeft dat ook. Trek maar eens een stekker uit de PC terwijl de PC al uit stond. Druk dan op de aan-knop (terwijl de stekker er dus uit is!). Je ziet ff een kwartseconde dat ie aan probeert te gaan. Zou toch niet kunnen als er geen condensator in zat.