Hoe kan ik mijn computer opschonen? Het liefst wil ik hem herinstalleren! Zie beschrijving

Ik heb een PC met Windows Vista, gebouwd door een computerzaak. Deze wil ik graag weer opnieuw installeren om hem in een goede staat aan iemand anders te geven.

Helaas heb ik GEEN installatie CD's/DVD's dus hiermee kan ik hem niet herinstalleren.

Is het mogelijk de PC te herinstalleren zonder dat ik de schijven nodig heb? Of kan ik deze zelf aanmaken?

De PC loop nog prima, alleen een beetje traag.

Mocht dit niet kunnen, wat is dan de beste manier van "opschonen"?

-

Vervolg van:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computer-helemaal-opnieuw-installeren-windows.297046
Waar ik niet echt het antwoord heb gekregen wat ik zocht

Toegevoegd na 8 minuten:
Na aanleiding van de reacties:
Ik heb het Windows serienummer! Gewoon een legale versie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel een Vista serial number ?
Zit vaak als sticker op de PC (met zo'n hologram erbij)
capthavoc
12 jaar geleden
zit er geen herstel partitie op ?
weet je het serie nummer ?(staat op de sticker)
dan werkt elke andere dvd van vista (let op wel de juiste versie vista)
ook al installeer je met een ander key de ander key kan wel eens niet werken bij het installleren maar wel de key van de andere pc
je kunt/moet dan de key veranderen bij het activeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het Windows serie nummer op de sticker! Hoe kan ik dan aan zo een schijf komen?
En hoe weet ik welke versie van Vista ik heb?
capthavoc
12 jaar geleden
Dan heb je vast een herstel partitie ?
je vista versie kan je vinden onder confischerm systeem daar staat welke versie je heb
Die kun je meestal bereiken met een f toets of en combinatie aangezien je geen merk pc hebt geloof ik dan is het waarschijlijk gewoon f8 of f9 ?
staat er op je pc gewoon onder vista van dit moment ook een backup programma waarmee je een fabrieksrecoveryset kunt branden ?
doe dat dan eerst
kijk even welke versie vista jehebt
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/products/compare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat je gaat klooien met herstel opties etc, ga eerst eens met deze programma's bezig.
Dat een pc langzaam wordt kan verschillende oorzaken hebben. Er kan te veel op de HDD staan, je virtuele geheugen kan veel te hoog staan ingesteld of juist veel te laag, er kan spyware/trojans/virussen op je pc zitten.
Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden, maar de hier boven beschreven items zijn meestal de dooddoeners. Download eerst dit programma:
http://www.piriform.com/ccleaner
De eerste TAB waar het programma mee opstart kun je gewoon veilig gebruiken en raad je dus aan om zo veel als mogelijk aan te vinken.
Let op, er zijn 2 paginas voor die TAB.
Als je hebt aangevinkt wat je wilt, klik dan op analyseren, wacht even en kijk hoeveel je in totaal dan gaat verwijderen. Klik daarna op verwijderen.
Wel de browsers afsluiten voor dat je gaat scannen. De volgende TAB heeft te maken met het register. Als je niet thuis bent met het werken van registers op pc's, dan raad ik je ten zeerste af om hier mee aan de gang te gaan daar het onherstelbare schade aan je pc kan aanrichten als je niet weet wat je doet. Het is echter wel belangrijk om het register op te ruimen, alles wat je verwijderd blijft wel in het register vermeld en kan daar door conflicten veroorzaken en dit veroorzaakt een trage computer.
Durf je het niet aan, vraag dan iemand in de buurt die het wel kan en als je niemand weet om het te doen schroom niet om mij een pm te sturen, ik doe het graag even op afstand voor je (je moet wel even een prog downloaden, 1 x remote prog zodat ik met je pc kan connecten), maar als je daar belangstelling voor hebt dan geef ik dan wel de exacte info en hoe het werkt etc, je zult echter ten allertijde de volledige controle over jouw pc behouden. Sluit daarna het programma af en download deze:
http://www.superantispyware.com/
Gewoon de Free Edition downloaden.
Altijd een update uitvoeren voor dat je gaat scannen.
Doe de scan, wacht af tot ie klaar is en verwijder wat het programma heeft gevonden. Daarna download je dit programma:
http://www.malwarebytes.org/
Wederom de gratis versie downloaden, ook bij deze altijd eerst een update uitvoeren daar er vele updates uitkomen voor dit programma.
Wederom scannen en daarna verwijderen wat er is gevonden. Jouw pc zou na deze 3 programma's al veel sneller moeten zijn. Als gezegd, heb je hulp nodig, stuur even een pm en ik help je verder.

Het beste antwoord

Over het algemeen zit er een herstel partitie op , vandaar dat je geen cd hebt gehad. Je kunt proberen om tijdens het opstarten F2 in te drukken. dan krijg je opstart mogelijkheden.
Het kan ook een andere F toets zijn om de partitie aan te roepen.
Je kunt het ook checken door de kijken bij schijfbeheer. Als je dan een aparte partitie ziet (niet al te groot).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jouw computer bij het instaleren voorzien is van een partitie met een systeemherstel naar de fabrieksinstellingen ben je gauw klaar. Dat moet je dan uitvoeren.
Anders alle persoonlijke informaties en programma's deinstalleren en enkele schoonmaakprogramma's er op loslaten.
Schijfcontrôle en defragmentatie en Ccleaner gratis van het internet te downloaden.
Hiermee wordt de computer meestal ook weer wat sneller.
Hardware matig : één van de zijpanelen eraf halen en in de binnenkant alle stof verwijderen vooral van de koelblokken.
Met een zachte kwast en stofzuiger.
Frank