Hoe kan ik overbelichte gezichten verbeteren (Zie bijlage)?

Heel veel foto's zijn overbelicht hoe kan ik dat verbeteren?

Helderheid/contrast
belichting
niveau

werkt niet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Als jouw fototoestel de mogelijkheid heeft, zorg dan dat het nadat je de foto hebt gemaakt op het schermpje aangeeft welke delen overbelicht zijn. Ik heb zo'n stand op mijn camera. Overbelichte delen knipperen dan om en om in de gefotografeerde (overbelichte) kleur en rood. Zo kun je snel zien welke delen overbelicht zijn, en of dat erg is (soms is het niet erg). Verder heb ik een knop zodanig geprogrammeerd dat ik, zodra ik daarop duw, op het schermpje een histogram van de foto zie. Het histogram is een benadering, maar het is goed genoeg om een snelle indruk te krijgen van de aanwezigheid van eventuele over- of ondererbelebelichte delen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oeps... nou ja, je begrijpt vast wel wat ik bedoel met het voorlaatste woord uit mijn vorige reactie...

Het beste antwoord

Met photoshop kun je heel veel bereiken door een beetje te schuiven met de 'tones' en 'exposure' , 'tint' , 'vibrance' zie afbeelding...

Toegevoegd na 1 minuut:
Zucht...plaatjes toevoegen werkt nog steeds niet: http://i58.tinypic.com/123pbet.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hiervoor heb je een meer geavanceerde fotobewerker nodig zoal Photoshop of the Gimp. Met deze programma's kan je de te lichte delen apart selecteren en daarna bewerken met de door jouw al geprobeerde instellingen. Al je deze niet apart selecteert ( en op een aanpassingslaag plaatst) zal je met de eerder geprobeerde mogelijkheden de gehele foto bewerken waardoor de correct belichtte delen te donker worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het probleem blijft natuurlijk, dat wat niet op de foto staat, ook niet verbeterd kan worden.
Garbage in is garbage out.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's niet helemaal waar Reddie... zwart/wit foto's en films worden prachtig ingekleurd, dat is informatie wat er eerst niet was...
En wat dacht je van filmgrain? Met slimme filters is daar weer iets moois van te maken...