Kan je een digitale video camera (met miniDVcassette) aansluiten op een computer zonder i.link?

Ik heb een msi all-in -onePC en daar is geen i.link aansluiting op. Ik zou graag mijn filmpjes van meerdere jaren geleden die ik op miniDVcassette staan heb overzetten op de computer. Die staan nu gewoon in de kast en dat komt er niet van om de camera aan te sluiten op de tv, vandaar dat ik ze op de computer zou zetten. Ik heb de handleiding volledig uitgepluisd, en er staat in aansluiten met een i.link kabel. Kan dit opgelost worden om toch te kunnen aansluiten op mijn pc?
Ik heb ook vorige vragen ivm i.link bekeken en gezien dat dit iets is dat verouderd is, dus dat zal dan waarschijnlijk ook niet zitten op mijn ma haar macbook die ze vorig jaar gekocht heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

iLink is eigenlijk IEEE1394 oftewel FireWire. Misschien heeft je computer wel een aansluiting met die naam. Zo niet, dan is een firewire insteekkaart te koop voor weinig geld. Voor consumentenproducten is USB nu inderdaad meer de norm dan firewire.

Mijn ervaring met MiniDV is dat na verloop van tijd de afspeelkop van de camera vuil wordt en de bandjes slechter, dus sommige opnames komen beschadigd op de computer terecht, ook al is het digitaal. Dus wacht niet te lang!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Alleen is een insteekkaart in een All-in-one meestal geen optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je een punt. Trouwens met de macbook heb je wel een mogelijkheid om een thunderbolt-to-firewire adapter aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al zeker sinds 2010 worden er geen FW meer op Macbooks geleverd. Weet niet of dat op alle modellen is. Maar ik zou voor de zekerheid toch even kijken. Mac heeft meer iets met FW gehad dan de rest van de PC-wereld.