Zijn netwerk kabels geschikt voor koude temperaturen?

Hallo...

Ik zou graag een rj45 (netwerk) kabel willen bestellen van 40 meter lang om deze van thuis uit via de modem te verlengen naar onze tuinhuis waar een extra computer staat. De modem bevindt zich in de veranda (glas), de tuinhuis bevindt zicht 25-30 meter van de veranda maar er is een dikke muur tussen. We hebben eerst een WiFi repeater geprobeerd maar de signaal en snelheid is extreem zwak.

We zouden deze kabel grotendeels 1 à 2 centimeter onder het gras willen graven maar ik vroeg mij vooral af of deze kabels standaard geschikt zijn voor koude buitentemperaturen zoals in de winter?

Ik dacht bijvoorbeeld aan zo iets:

http://www.amazon.de/dp/B00A4U2S10/ref=cm_wl_huc_continue

Is deze geschikt voor koude temperaturen?

Zo niet, wie kent een alternatieve kabel die wel geschikt is?

Bij voorbat dank

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hebben in ons huis in Zwolle een pvc waterleidingbuis van het huis naar de schuur gelegd op circa 50 cm diepte, ervoor zorgend dat de koppelingen van de buisdelen extra sterk zijn. na 17 jaar nog nooit schade aan gehad. De kou vormt op zich het probleem niet; wel het opvriezen van de ondiepe bodemlaag waardoor je spanning op je kabels krijgt zeker als die onbeschermd zijn. Met als gevolg wat jvuurwerk in zijn antwoord schrijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je niet via het elektriciteitsnet een verbinding maken. Daar zijn tegenwoordig ook spullen voor.

Antwoorden (4)

Voor de korte termijn zal dit voldoen, maar de kans op beschadiging is 100% waardoor water zijn 'werk' gaat doen.
Google op grondkabel utp ook hierbij het advies om de kabel op minimaal 40 cm diepte in te graven en bij voorkeur ook een mantelbuis te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ondersteun het vorige antwoord met betrekking tot het type kabel. Een kabel in de grond is verstevigd/beveiligd tegen mechanische krachten, maar ook tegen chemische reacties die in de grond plaats vinden. Een plastic zakje dat gedeeltelijk in de grond zit, zal na lange tijd broos worden. Vocht en bacteriën, maar ook zouten en mineralen hebben hier invloed op. Een tweede punt is mogelijke bliksem inslag in de buurt. In 2006 sloeg de bliksem in een boom, zo'n 15 meter van mijn woning. Gevolg was dat in mijn tuinhuisje alle elektronische apparaten waren uitgeschakeld. De tv zelfs via de antennekabel. De kabels lagen 80 cm diep. Mijn vijverpomp was echter aangesloten vanuit de keuken en de kabel had ik in een pvc buis bovengronds aangelegd. De aardlekschakelaar lag er dus ook uit en bij het inschakelen, werkte alles weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan grondkabels voor netwerken. Ze worden verkocht per strekkende meter. Je moet alleen zien dat iemand er de pluggen aanzet. Zie link. Ik heb gegooglet op "netwerk grondkabel". Je kunt de kabel bijvoorbeeld in een pvc-buis leggen als extra bescherming.

Toegevoegd na 6 uur:
Er is ook een ander optie: internet via de elektriciteitskabels. Dan hoef je alleen maar 2 powerline-adaptors te kopen. Je verbindt je modem met de ene adaptor en je pc in het tuinhuis met de andere. De leidingen liggen er al; hoef je niet meer te graven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad: er bestaan speciale kabels om buitenshuis te gebruiken (vb: http://www.amazon.com/Outdoor-Waterproof-Shielded-Ethernet-Direct/dp/B001B6C5H8). De kabel die jij voorstelt, is niet geschikt. Je kan ze ook per meter kopen (vb. http://www.utp-kabel.nl/cat5e-kabels/cat5e-buitenkabels.html) en er zelf connectors aanzetten. Als je toolless connectors koopt (vb. http://www.amazon.com/SF-Cable-Keystone-Tooless-Black/dp/B0058RW5CQ/ref=sr_1_17?s=pc&ie=UTF8&qid=1448981803&sr=1-17&keywords=RJ45+connector) is dat niet zo moeilijk. Gewoon goed de handleiding lezen. Je kan ook RJ45-stopcontacten kopen als je het echt net wil afwerken en dat is even makkelijk.

Begraaf je kabels inderdaad dieper dan 2 cm. Zo bewegen ze minder en dat komt hun levensduur zeker ten goede. Je kan de buitenkabel inwerken in een PVC-buis, maar eerlijk gezegd vind ik dat een overkill. Als je dat toch wil, let dan op dat je connectors door de buis passen of zet zelf connectors aan.

Om op de rest van je vraag te beantwoorden: ja, UTP-kabels zijn prima bestand tegen lage temperaturen. In de basis blijft het een koperkabel en die geleiden zelfs beter naarmate het kouder wordt.

Tot slot: de kabel die je voorstelt, is een cat7-kabel. Op zich geen probleem, maar ook een overkill voor 1 computer. Cat5 of cat6 is voor 1 computer meer dan voldoende. Tenzij je het over een heel serverrack hebt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies met overkill? Wat is het verschil tussen een categorie 5, 6 en 7?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een overkill is: teveel van het goede. Een buitenkabel (en zeker grondkabels) hebben geen PVC-buis nodig. Ze zijn sterk genoeg en het plastic waarvan ze gemaakt zijn, kan goed tegen die omstandigheden. Het verschil tussen de verschillende categorieen UTP-kabels zit vooral in de snelheid van de overdracht en de lengte waarover je iets zonder "ruis" kan versturen (lees: prijs). Cat5 is de standaard voor alle huis-tuin-en-keukengebruik (kijk op de kabels die je hebt; daar staat het op) en zelfs professioneel gebruik ik weinig anders. Cat6 en Cat7 zijn echt alleen voor afstanden richting 100m en gigantische hoeveelheden data (vb. live 20 HD-camera's bekijken). Een gewone computer heeft dat niet nodig; onder andere omdat je netwerkkaart, routers en switches die snelheid toch niet aankunnen. Sowieso is de snelheid van Cat5 een veelvoud van wat je wireless bereikt. Bespaar jezelf dus wat geld en koop Cat5.