Programma om Externe harde schijf te versleutelen?

Weet er iemand een programma om mijn Externe harde schijf te versleutelen. Wat ik daarmee bedoel is: als ik mijn externe harde schijf aanleg, dat ik dan een wachtwoord moet invoeren om op die harde schijf binnen te kunnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat het om een gewone of netwerk hardeschijf? en waarvoor is het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gewone externe harde schijf en ik zou graag hebben dat andere gebruikers er niet in kan. Alvast bedankt

Antwoorden (1)

Het ligt eraan wat je precies wilt met je versleuteling. Als het de bedoeling is dat niemand je gegevens kan achterhalen, ook als die je schijf steelt, ook als het een onderhoudsmonteur is, dan raad ik TrueCrypt aan.

TrueCrypt is open source, gratis te verkrijgen en onbeperkt te gebruiken. Je kunt er naar keuze je hele interne schijf mee versleutelen, je hele externe schijf, een deel van je interne schijf, of een deel van je externe schijf.

Ik heb mijn hele interne schijf ermee versleuteld, evenals de externe schijven die ik als back-up gebruik. Gevolg is wel dat ik een wachtwoord moet intypen wanneer ik mijn computer start, want ook Windows is versleuteld, inclusief het swapbestand en alle tijdelijke bestanden.

Je moet je er wel even in inwerken, want versleuteling is iets waar je even goed over na moet denken voordat je het gaat gebruiken. Gelukkig is de documentatie van TrueCrypt werkelijk uitstekend. Kom je er desondanks niet uit, dan zijn er enkele actieve gebruikersforums; ik heb daar al een aantal keer prima advies gekregen.

Nadeel van TrueCrypt is dan wel weer, dat het geïnstalleerd moet zijn om bij je externe harde schijf te komen. Als het dus jouw doel is om je externe harde schijf mee te nemen op vakantie en dan in een Internetcafé aan te sluiten, is TrueCrypt meestal niet geschikt - tenzij je zeker weet dat je een Internetcafé kunt vinden waar ze je administratorrechten geven, maar in dat geval zou ik te bang zijn om mijn gegevens op zo'n PC aan te sluiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, het versleutelen kost eenmalig enkele uren. Daarna is de harde schijf weer net zo snel als voorheen; met disktools vind je een "performance impact" van 5%, maar in de praktijk merk ik daar helemaal niets van. Zie de site van TrueCrypt voor meer informatie hierover.
Cryofiel