Moet een subwoofer (100Wat) altijd aangesloten worden op een coax kabel of mag dat ook gewoon speakersnoer zijn?

Ik heb een JVC 5:1 homecinemasysteem met een subwoofer van 100 Watt. Deze was altijd verbonden met een dikke coaxkabel tussen de uitgang van de versterker en de monoingang van de subwoofer.

Nu wilde ik de subwoofer verplaatsen naar de andere kant van de kamer en daarvoor moet ik de snoeren door een PVC buis trekken die onder de grond door loopt. Ik kan dan geen afgeschermde coax kabel nemen en heb dik speakerboxsnoer gekocht waarbij ik de tulpstekkers eraan moest solderen.

Nu komt er alleen een brom uit de box.

Mijn vraag: zou dat komen doordat de speakerkabel eerst helemaal geisoleerd was (coax) en nu niet, doordat de speakerkabel naast een ethernetkabel door de buis loopt, doordat ik het niet netjes heb gesoldeerd (te heet of kortsluiting)?

Als ik de basbox weer aansluit met de coaxkabel werkt alles weer goed, maar staat de box in de weg.

Iemand een advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.8K

Het beste antwoord

Er zat geen coax tussen je woofer en je versterker, maar afgeschermde kabel. Dat betekent m.i. ook, dat je een actieve woofer hebt, m.a.w. dat er een aparte versterker in je woofer zit. In dat geval is het signaal door die verbinding van een laag niveau en wordt gemakkelijk gestoord door aanwezige bromspanning.
Elke afgeschermde kabel volstaat dan, die kun je zo vervangen als je die kant en klaar koopt of zelf in elkaar knutselt.

Toegevoegd na 51 seconden:
P.S: Standaard speakerkabel is niet afgeschermd.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er stond wel coax op de kabel.
escape
12 jaar geleden
Dat is verbazend. Het mag wel coax zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Coax is zo stug. Normaal afgeschermd audiokabel is dun en soepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit inderdaad een versterker in. Wat voor snoer of kabel koop je dan?
escape
12 jaar geleden
Wat voor pluggen (connectoren( zitten er aan beide zijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een dikke maar wel soepele coaxkabel (dus niet zo'n TV kabel) met aan beide zijden een tulp stekker. Ik heb toen een dikke audiokabel gekocht (10 meter) en twee van die plugjes die ik eraan moest solderen. Dat was een enorme rotklus. Aangezien mijn niveau van solderen zich beperkt tot het maken van een fietsje van wat stukjes draad, kán het zomaar zijn dat ik enkele basisprincipes van het solderen van electrische componenten niet helemaal goed heb begrepen.
escape
12 jaar geleden
Ik vermoed toch dat die audiokabel die je gesoldeerd hebt gewoon speakersnoer is. En die is niet afgeschermd, dan heb je brom.
Voor een paar euro koop je een tulp-tulp snoer van 10 meter: http://www.kabeldirect.nl/audio-c-75
Dan heb je een stereosnoer, voor je subwoofer gebruik je dan één kanaal niet van dat snoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, is gewoon speakersnoer. Heb ik gevraagd in de elektroshop en de ene draad aan de binnenkant en de andere aan de buitenkant gesoldeerd van de plug. Wil je zeggen dat dát ook niet goed is? Ik vroeg daar nog speciaal naar namelijk in de winkel.
escape
12 jaar geleden
Nee, voor de verbinding op lijnniveau naar je subwoofer heb je een afgeschermde monoverbinding nodig. Geen coax gebruiken, maar audiosnoer.
Als je zelf wilt gaan solderen, hier soldeerles:
http://www.youtube.com/watch?v=xONOLbupRV0

Andere antwoorden (2)

Coaxiaal kabel is per definitie een afgeschermde kabel: op een dwarsdoorsnede van de kabel hebben de binnen- en buitengeleider een gemeenschappelijk middelpunt, ze verlopen via een gemeenschappelijke (CO) as (AX).
Voor het signaal dat naar de versterker in de subwoofer loopt is het nodig dat dit via een afgeschermde kabel gaat, anders kan hij brom oppikken van 230 V leidingen in de buurt.
Het hoeft echter niet zo'n vreselijk dikke en stugge kabel te zijn, er loopt nauwelijks stroom en uiteraard hoeven er ook al geen hoogfrequente signalen door te lopen.
Je kan gewoon een stuk microfoonkabel met 1 binnenader gebruiken, en daar twee tulpstekkers op solderen.
Als je snel klaar wil zijn koop je bij de Action 10 meter stereokabel met tulpstekkers, kost belachelijk weinig: ik kocht het laatst voor ik dacht € 2,95.
Deze kabel kan je in tweeën splitsen, je knipt een plug af en trekt de draad door de buis.
Aan het andere eind soldeer je een nieuw tulpstekkertje aan de kabel (afscherming aan huls, binnenader aan pen)
en klaar is kees!

Gr Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik al weet wat er misgegaan kan zijn: bij dergelijke vermogens zit er vaak een hulpversterker in die grote kist. Coaxiaalleidingen kun je namelijk + en - niet omkeren want er zit alleen 1 kern in en een mantel om - maar in een 2-polige leiding kan dat gebeurd zijn geweest en hoor je bij draadjes verwisselen inderdaad niks.