Wat houd watt RMS in?

Wat houdt het cijfer watt RMS in? Ik weet dat het iets zegt over hoeveel de boxen gemiddeld kunnen spelen zonder beschadiging, maar als je dan bijvoorbeeld boxen hebt van 75 watt RMS, hoeveel decibel draait het dan? En als je meer watt hebt, heb je dan ook betere kwaliteit in de hardere tonen? En hoeveel watt is aangenaam voor een kamer van ongeveer 10 m²?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè watt? :P

Het beste antwoord

Het RMS vermogen. Dat is het vermogen dat de luidspreker constant kan leveren. Wat je betreft de vraag over Watt&Db. Watt is een aanduiding voor vermogen/energie en Decibel is een aanduiding voor geluid(sterkte). Er is geen specifiek aantal db voor 75 watt rms. Dit moet je per geval opmeten. Hoe meer watt je hebt hoe meer tonen je aankunt. Dit hangt ook gedeeltelijk af wat voor kwaliteit versterker je hebt bij je speakers met hoge aantal Watt (RMS).

Als je naar een audioshop gaat, krijg je een goede uitleg voor de speakers die het beste passen in je kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Root-Mean-Square
de effectieve waarde vaak aangeduid als RMS, de Engelse afkorting voor Root-Mean-Square oftewel de wortel uit het gemiddelde kwadraat
De kwaliteit van het afgegeven geluidsignaal heeft niet met het vermogen van de luidspreker dan wel met de kwaliteit van de luidspreker, (voor)versterker, opstelling en smaak te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praktisch gesproken dus: Piek Muziek Vermogen is 1½ maal muziekvermogen; dat is 1½ maal concertmuziekvermogen; dat is weer het 1½ maal piek-sinusvermogen en dat is weer 1½ maal het sinusvermogen zoals een fluit- of bromtoon uit een generator.
Het komt voor dat het tweetertje slechts 6 Watt is in een box die aangeprijsd staat voor 200 Watt aan piek-muziekvermogen zoals een drumstel.