De hierboven gegeven oplossing is idd een mogelijkheid, het is een open dipool ongebalanceerde 300 ohms antenne. Maar deze heeft als nadeel dat deze specifiek richting gevoelig is en voor horizontale golven tenzij je deze antenne verticaal plaatst.
Daarbij moet de signaalleiding dan nog naar 75 ohm gebracht worden met een impedantietrafo anders heb je een misaanpassing met belangrijk signaal verlies op de moderne radio tuners. die meest met 75 ohm impedantie werken.

Vrijwel het hele FM radionet wordt echter verticaal uitgezonden. Dit is gedaan omdat autoradio antennes moeite hebben met het horizontaal uitgezonden golven. De ontvangst van FM signalen op een autoradio gaat het best met verticale golven.

Dat gegeven geeft meteen het antwoord op de vraag: "Hoe een goede buiten antenne voor FM band ontvangst te maken": Gebruik een autoradio antenne!

Deze zijn goedkoop aan te schaffen en eenvoudig als buiten antenne te gebruiken. Ze zijn tevens rondom gevoelig zodat zenders uit alle richtingen goed tot zeer goed te ontvangen zijn.
De ingangsimpedantie is 75 ohm en zonder aanpassing op iedere coax tuner antenne aansluiting aan te sluiten.

De enige eis is dat de antenne op een klein metalen voetje wordt gemonteerd aan een kort metalen mastje en dat de aardmantel van de antenne kabel daar goed contact mee maakt. De effectief werkzame hoogte voor deze antennes is vanaf ca. 1,50 mtr tot wel 30 meter vanaf de grond. Dus de hoogte is niet kritisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die kan u eenvoudig maken met een lint antenne kabel.
Die kan u dan met bv een paar duimspijkers ergend aan de muur hangen.
Zie afbeelding en respecteer de afmetingen.