kan ik een 4x75watt autoradio aansluiten op meer speakers?

In mijn auto, Fiat Stilo, heb ik standaard 2 tweeters, 2 spiekers in de voordeuren en 2 spiekers bij de achterbank. Totaal dus 6 speakers.
Kan ik die speakers dan aansluiten op een autoradio die 4x75 watt output heeft?

Ik heb nu gewoon de standaard radio erin, maar hoe kom ik erachter hoeveel uitgangen die heeft en of mijn nieuwe radio dezelfde kwaliteit levert?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
5.3K

Antwoorden (3)

Als het goed is heb je in de stekker die in de radio gaat kabels voor 4 speakers (de tweeters zijn al doorgelust met de frontspeakers). Waar je wel op moet letten is het vermogen van de speakers, of dit wel voldoende is. (4x75 watt is behoorlijk veel).
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar als je de volumeknop ver opendraait, heb je kans dat je de speakers "opblaast".
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Duidelijk en precies de info die ik nodig heb. Maar hoe kan ik erachter komen wat het vermogen van de speakers is? Ze kunnen behoorlijk hard, had ooit een "Sound" versie van de auto gekocht.
jc54
10 jaar geleden
Mogelijk kun je het opzoeken in de gebruikershandleiding, en anders één speaker demonteren. Daar staat het normaal gesproken wel op.
Of je vraagt even na bij de Fiat-dealer.
In sommige auto's wordt de versterker op een andere plek gemonteerd dan de radio. Het is niet vanzelfsprekend dat een andere radio op die versterker aangesloten kan worden en dus ook niet gegarandeerd een beter geluid oplevert. Die speakers kunnen het wel hebben. De 75 watt per kanaal is piekvermogen, radio's met ingebouwde versterker zijn veel te zwak om 75 watt continu te leveren.
paulus811
10 jaar geleden
Het gaat om het aantal ohms van de luidsprekers en het aantal waarop je versterker het best draait. Als de versterker niet lager kan dan 4 ohm, mag je 2 luidsprekers van 8 ohm paralel doorgelust aan elkaar aansluiten per ingang mits je bijvoorbeeld geen uitgang van de versterker van 75watt op 2 luidsprekers (doorgelust) van 75 watt per stuk samen 150watt aansluit, want dan ga je iets kapot maken :') dus denk eraan, als je 2 luidsprekers op 1 luidsprekeruitgang van een versterker aansluit moet het ook kwa vermogen in watt uit kunnen komen en ook de ohm's moeten kloppen. Hiervoor zijn heel veel hulppagina's te vinden die helpen met het automatisch omrekenen met ohms zodat je weet of het klopt. Succes :)