Geeft een groter formaat speaker meer bass?

Ik zie wel eens een subwoofer met een groter formaat woofer dan een andere subwoofer en toch heeft ie minder watt.

Ik heb wel eens gelezen dat je voor bepaalde (hele) lage tonen een groter formaat woofer nodig hebt. Maar als speaker 1 bijv. 10 watt meer heeft dan speaker 2 maar de woofer van speaker 2 is wel groter kan de woofer van speaker 1 kan speaker 1 de lagere tonen dan beter aan ook al heeft ie een kleinere woofer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een groter formaat (grotere doorsnee woofer) kan lagere frequenties makkelijker weergeven, maar.. zegt niks over vermogen.
Watt zegt iets over vermogen maar dan ook weer niet alles over hoe "hard" (dB) hij gaat.
Hier iets meer over watt en dB
http://www.bt-studio.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=139

Antwoorden (2)

Er is geen goed antwoord te geven op je vraag. Dit is omdat de kast waarin de woofer gemonteerd is zorgt voor de meeste lage tonen. In basis kan je stellen dat voor lage tonen (langere sinus) een grotere speaker nodig is. Altec-Lansing heeft bijvoorbeeld een ontwerp waar de lucht in de luidsprekerkast wordt gehouden. De gedachte hierbij is dat je dan met een kleinere woofer meer bass kunt produceren omdat de lucht in de kast een 'verlengstuk' van de speaker wordt.

Alles hangt dus af van de gekozen techniek of een speaker veel of weing lage tonen produceert en tot welke frequentie dit is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag is dus heeft een groter formaat woofer meer bass heeft , ja .
Het aantal watt zegt niet aan hoeveel bass ( ik neem aan db dat je bedoelt) je zal krijgen . Als je een versterker neemt van 1300 watt rms per kanaal op 8 ohm , je sluit er een 1000 watt 12' subwoofertje aan en een 18' zal je het verschil wel merken.
Kortom een grotere woofer met de juiste vermogen zal meer bass geven dan een kleinere woofer met grotere vermogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeft niet.
Hang ook van de speaker sensitivity af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat hoeft niet ?