De luidspreker van mijn box doet het niet meer, wat voor vervanging heb ik nodig?

http://www.translator-info.nl/images/M25%20WN-09-08.pdf

Deze speaker is kapot gegaan, ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken. Weten jullie toevallig wat voor speaker deze kan vervangen? Ik zoek het liefst zo een goedkoop mogelijke (student hea). Kan iemand mij hierbij helpen? Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Antwoorden (2)

Let op de reactie van Amadea, wellicht is er slechts een draadje los.
Anders zal deze precies in de uitsparing (26 cm) passen en is de impedantie (8 ohm) en het vermogen (150 watt) in overeenstemming met de speaker uit de beschrijving.
JB Systems SP10/150. Prijs 19 euro. (Zie link)

Toegevoegd na 17 minuten:
Beter, qua frequentiebereik, maar verder identiek is de speaker in de tweede link. Deze speaker doet het beter in de zeer lage tonen.
Tynphany FSL-1015R02-08.

Prijs hiervan moet je per mail opvragen bij "Audio Components" (derde link) en ligt vast een stuk hoger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het verschil dat je waarneemt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het frequentiebereik van de skytec ligt bij de hoge tonen ergens tussen 1000 en 4900 Hz, het zou kunnen dat de skytec niet genoeg middentonen meeneemt. Daarnaast is zijn gevoeligheid wat lager.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt overigens ook voor de tymphany, ook deze woofer is echt als woofer bedoelt. De JB is meer een woofer / lowermidrange speaker zoals jouw kapotte VIFA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verschil in sensitivity (gevoeligheid) is 3dB, je hebt dus twee keer meer vermogen nodig om zelfde volume te bereiken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De sensitivity van de JB is juist iets hoger, dus zal die meer volume geven bij het zelfde vermogen. Dit is echter eenvoudig op te lossen door een potmetertje/weerstand toe te voegen waardoor je zijn volume kunt dempen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist. Dus de vervangen luidspreker klinkt zachter.
En eh, waar wou je die potmeter plaatsen dan?
Toch niet over de luidspreker?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel. Verschil. :| (Verwarrend met al die verschillende types)
Bij vervangen is het wel zo handig om zelfde gevoeligheid te nemen.
En oh ja, er zijn wel potmeters die je hiervoor kunt gebruiken.
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v1/1597192893_1/2015-New-Arrival-font-b-High-b-font-Quality-Disc-Adjustable-Sliding-Resistor-0-20R-200W.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergelijkbaar krijg je alleen door het te vervangen door het zelfde.
Elk ander speaker zal een ander klankleur (ook afhankelijk van de kast) geven.
Meest gelijk zal je krijgen als impedantie (8ohm) gevoeligheid (91dB) en frequentie gebied (34-3000Hz) met orgineel overeenkomen. En afmetingen natuurlijk. Tja, vindt die maar eens...
Als gevoeligheid het enigste is wat afwijkt kun je met eventueel een panregelaar (balans tussen links/ rechts) dit wat recht trekken.
Geen portmeter tussen kabels van de speakers plaatsen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou de Skytec terugsturen, want daarmee krijg je nooit een vergelijkbaar resultaat. De voornoemde JB SP10/150 komt het beste overeen met je oude speaker maar heeft vast wat meer volume. Dat volume kun je (desgewenst, ik zou eerst eens zonder proberen) dempen door gebruik te maken van weerstanden. Als je dit doet zoals omschreven in onderstaande link, dan blijft je speaker naar de versterker toe zich gedragen als een 8 OHM speaker.
http://www.bcae1.com/lpad.htm Als je in de calculator invult:
* Speaker impendance 8 ohms
* Desired attenuation 4 decibels
* Amplifier power 120 watts
dan resulteert dit in twee weerstanden:
* serie geschakelde weerstand: 2,95 ohm - 45 watt
http://www.amazon.com/Amico-Green-Aluminum-Shell-Resistor/dp/B0089A8D16
* parallel geschakelde weerstand: 13,7 ohm - 25 watt
http://www.amazon.com/Amico-Power-Aluminum-Casing-Resistor/dp/B008AGMAD6/ref=sr_1_1?s=industrial&ie=UTF8&qid=1428063547&sr=1-1&keywords=14+ohm+25+watt Monteer deze weerstanden zoals getekend vlak boven de calculator in de eerste link en dan zou het goed moeten werken. Succes!
Het vervangen van een kapotte speaker is geen sinecure.
Want (en dan noem ik alleen even de drie belangrijkste redenen):
- de eigenschappen van een speaker zijn ongelooflijk bepalend voor de kast die eromheen moet. Andersom: als de kast reeds bestaat, kan niet zomaar iedere speaker erin. Het gaat dan om de afmeting van de kast (in liters inhoud) en de afmetingen van de bassreflex-poort. Als dat niet klopt met de kenmerken van de speaker, krijg je een erg gekleurd geluid, vooral in de lage tonen.
- speakers hebben een heel verschillend rendement (hoe hard het geluid wordt weergegeven bij eenzelfde inputsignaal).
- zoals je op de grafiek kunt zien die je hebt bijgevoegd, geeft een woofer meestal, ondanks het feit dat hij gespecialiseerd is in lage tonen, toch de middentonen nog veel harder weer. Dat zie je aan het feit dat de lijn in de grafiek oploopt, tot hij na een paar pieken en dalen weer afloopt. Voor de ontwerpers van de box betekent dit dat ze dit met electronica (de spoelen, condensators en weerstanden) in het wisselfilter moeten compenseren. Als je er een speaker in zet die minder middentonen weergeeft, worden ze te veel gecompenseerd en hoor je ze dus te zacht.

Eigenlijk kun je alleen afgaan op gegevens die door de fabrikanten worden verstrekt. Op de website van Hellsound.de (een bekende leverancier van losse onderdelen) zie ik dat de Seas CA26RE4X (H1316) wordt aangeraden als vervanger. Die is 149,-
Afgaand op de gegevens van jouw VIFA-speaker is het niet vreemd dat je in die prijsklasse terechtkomt, de VIFA is ook geen budgetspeaker met zijn gegoten frame en zijn forse magneet.
De Tymphany die hierboven wordt aangeraden, zou je kunnen proberen, omdat in elk geval de resonantiefrequentie en de frequentiecurve enigszins overeenkomen, maar eigenlijk is hij met zijn stalen frame en zijn kleine magneet te low-budget voor jouw boxen en is het rendement te hoog (en dus waarschijnlijk het laagste laag te zacht, want dat gaat samen). Als je het dan toch gaat doen, vervang ze dan in elk geval in beide boxen tegelijk. Het geluid zal sowieso veranderen en dan maar beter bij beide op dezelfde manier.

Succes !!