Is de kleurcode geel & zwart van tulpstekkers voor de ingang of de uitgang van een versterker?

Ik wil een bandrecorder op mijn versterker aansluiten. Hiervoor heb ik een adapter van 5-pins DIN naar 4x tulp (Rood & Geel voor Rechts + Wit & Zwart voor Links), maar ik kan nergens vinden welk kleurenduo (Rood/Wit en Geel/Zwart) op de ingang en de uitgang van de versterker moet worden aangesloten.
Op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpstekker) staat alleen:
Stereo, bidirectioneel
Rechts: Rood
Links: Wit
Rechts: Geel
Links: Zwart

Er staat dus niet bij welke voor de in- en uitgang van de versterker is en naar welke DIN-pen (1-5) de tulpstekkers gaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
8K

Antwoorden (2)

Rood en wit zijn de uitgangen dus zullen zwart en geel de ingangen moeten zijn.
jc54
8 jaar geleden
Het is eenvoudig te bepalen als je de DINplug aansluit en op het betreffende apparaat de ingang kiest. Zit de DINaansluiting op de bandrecorder dan zet je hem op opname en draait de ingangsgevoeligheid hoog. Als je nu met je vingers de tip van de tulpstekkers aanraakt kun je zien welke pluggen voor een uitslag op de VUmeters zorgt. Zit de DINaansluiting op de versterker dan kun je op dezelfde wijze testen: aanraken geeft een brom op jouw speakers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou de bandrecorder dus ook gewoon met een DIN-DIN kabel kunnen aansluiten. Standaard DIN op bandrecorder: 1= L in, 4= R in, 2= afscherming, 3= L uit, 5= R uit. Let op: dit is de nummering zoals met kleine cijfers op de DINplug zelf staat, de pennen staan in volgorde 1-4-2-5-3!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is juist 1-4 de ingang van de recorder en 3-5 de uitgang. Zo werkt het op mijn Revox A77 en ook op internet vind ik deze aansluiting!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is uiteindelijk makkelijk te controleren: leg een band op de recorder en laat hem afspelen. Er zijn dan maar twee tulpstekkers waar signaal af komt, dat zijn dus de uitgangen!