Waarom doet de subwoofer van mijn surround systeem het niet?

Het is een Yamaha RX-V473 reciever. Alle instellingen in de reciever zelf staan volgens mij correct ingesteld. Speakers op small en subwoofer 'on'. De subwoofer zelf staat natuurlijk ook gewoon aan en is aamgesloten op 'Sub in'.

Iemand een idee?

8 jaar geleden
in: Audio
6.9K

Het beste antwoord

Afhankelijk van het type sub-woofer dat je hebt. Er zijn actieve sub-woofers en passieve sub-woofers. Maar waarschijnlijk, uit je omschrijving, heb je een actieve sub-woofer.

Een Active Sub Woofer heeft een eigen versterker en betrekt zijn ingangssignaal direct vanaf de receiver via een Sub Woofer aansluiting d.m.v. een mono tulp audio kabel.
Op de RX-V473 is dat de bus gemerkt 'sub woofer'.
De actieve subwoofer moet verder op het stopcontact zijn aangesloten en de aan/uit schakelaar moet AAN staan. Zonodig, en indien aanwezig, moet ook de ingangssignaalregelaar (volume) op de subwoofer tenminste op half bereik staan ingesteld om mee te beginnen.
Als de sub woofer op deze wijze aangesloten desondanks niet werkt kan het zijn dat de audiokabel een defect heeft (kabelbreuk, afgebroken soldering binnen in een van de tulppluggen). Probeer een andere kabel.

Een passieve subwoofer heeft geen eigen versterker en moet op een van de luidspreker aansluitingparen (L/R) worden aangesloten met luidspreker kabels. De subwoofer heeft dan doorgaans het beste rendement als die op de 'Rear' (achter) aansluitingen wordt aangesloten, al dan niet samen met de achter luidsprekers.
De ingangsimpedantie moet dan wel hetzelfde zijn als die van de andere speakers en de plus en min moeten ook overeenkomstig worden aangesloten, dus NOOIT + en - door elkaar.

Verder is de werking van de sub-woofer afhankelijk van het gekozen weergave programma. Sommige voorinstellingen maken de bas weergave heel vlak terwijl andere modi de sub woofer extra zullen aansturen. Dit is zeker het geval als de sub- woofer van het actieve type is en als zodanig aangesloten.

Receivers van dit type zijn vooral bedoeld voor de weergave van o.a. Dolby-surround signalen die met films worden gegenereerd. De geluidseffecten waarbij de sub-woofer een cruciale rol speelt worden extra vet weergegeven.
Maar ook voor gewone muziekweergave beschikt deze receiver over tal van mogelijkheden om deze optimaal in te stellen op accoustiek van de ruimte en de eigen smaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JulianJDel
8 jaar geleden
Bedankt! Ik ga een nieuwe kabel aanschaffen en hopen dat dat de oplossing is!