Waarom is infrarood licht op het scherm van een digitale camera paars van kleur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
2.2K

Antwoorden (2)

Infrarood licht is niet te zien met het blote oog. Echter, via de sensoren van een camera wordt dit omgezet in zichtbaar licht (een paarse gloed). Je kunt dit oplossen door een IR-filter te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er in de camera een vorm van IR-filter is ingebouwd. Deze kleur wordt daardoor ook weggefilterd en je houdt andere kleuren van het spectrum over die je wel zit.
Bovendien in die "lichtbron" op de foto zo sterk dat hij niet meer verzadigd is op de foto. Het is puur wit geworden. Wat jij ziet is de halo van de lichtbron. Hier zitten meer harmonischen in van het kleurspectrum.

Infrarood kan je niet zien. Het is door de camera in een ander kleurspectrum geschoven. Eentje die je wel kunt zien.