Waarom hebben superzoom camera's altijd een kleine sensor?

Superzoom camera's zijn een praktisch alternatief voor spiegekreflex camera's als je over een groot zoombereik wilt beschikken. Als je ook onder lichtarme omstandigheden wilt fotograferen, kennen ze echter een nadeel, namelijk dat ze alleen maar met kleine sensoren te krijgen zijn (meestal kom je niet verder dan 1/2.3"). Waarom bestaan er geen superzoom camara's met een grote sonsor, zoals b.v. het APS-formaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (2)

Omdat de lens dan ook groter en zwaarder zou worden, en de camera dus minder aantrekkelijk (mbt gewicht en prijs) zal zijn voor de doelgroep.

Overigens is er wel een superzoom met een iets grotere sensor dan gebruikelijk: http://petapixel.com/2013/10/16/sony-unveils-rx10-high-performance-superzoom-rx-lineup/ Zoals je ziet is deze niet goedkoop.
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet echt een superzoom. De apparaten waarover de vraagsteller spreekt zijn die met 600 en 800 mm equivalent.
28-200 is een redelijk algemeen iets voor APS -C camera's (18-135), de groothoekkant is wel iets beter, 16 zie je niet veel in DX land
gvrox
10 jaar geleden
Mee eens dat het niet echt een superzoom is, maar het geeft eigenlijk wel precies aan dat het een probleem is om een enorm zoombereik te combineren met een grote sensor. Die conclusie maak je zelf ook, en dat is waar het hier om gaat.
Omdat een superzoom een groot bereik in brandpuntafstand impliceerd, zou een superzoom met een APS c sensor een objectief moeten hebben van zeg pak m beet 18-800 mm, en dat dan bij een redelijke lichtsterkte van minimaal f 6,3, dan krijg je een apparaat van meerdere kilo's ( frontlens minsten 125 mm doorsnee).
Niet te doen dus. Zelfs minder geweldige zoom wordt al gauw een probleem. 400mm zoom bij f6,3 is al een flinke knaap, ongeveer 67 mm frontlens.
Vandaar alleen kleine sensors superzooms.