Hoe herstel ik de jpg van mijn sd-kaart? Het geeft: invalid file.

Mijn moeder nam foto's met haar Fuji camera op reis. We konden de foto's achteraf bekijken op het toestel zelf, maar de dag erop plots niet meer. We hoopten bij thuiskomst ze op de computer te bekijken, maar geen geluk.
Alles geeft 'invalid file'.
Ik probeerde een 5-tal repair programma's, maar niets helpt.

De bestanden zijn wel allemaal ongeveer nog 7.000 kb groot, maar er is niets te zien, zelfs geen grijs vlak of dergelijke.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Invalid file kan ook aan de (windows eigen)viewer liggen waarmee je het bekijkt deze viewer snapt de oeroude RLE indeling in JPG bestanden niet altijd. Eigenlijk de beste manier is om een goeie viewer te downloaden zoals irfanview.

Check eventueel met mediainfo of deze nog eigenschappen weergeeft van de jpg zoals resolutie, aantal bits per pixel, de compressie methode(RLE)

Zie bron voor download locaties en wat technische details over RLE.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips, ik heb ondertussen een analyse gedaan met HxD op een 'gezond' en een 'ongezond' bestand. Het gezonde bestand geeft natuurlijk een hele codering, het ongezonde helemaal niéts. Dus ik vermoed dat dit helemaal onherstelbaar is. Wel gek dat het nog zo'n groot bestand is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
irfanview kan ze niet openen en mediaInfo geeft ook geen extra info behalve de naam van het bestand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dan is het einde verhaal wat de betreft de foto's...
Overigens kunnen bestanden ogenschijnlijk niets bevatten toch zo'n 7Mb groot zijn... is niet bijzonder.