Bestaan er (nog) nieuwe compact camera's waarbij je door een gaatje kan kijken wat erop komt?

I.p.v. de 'normale' compact camera, waar je persé op een schermpje moet kijken. Wat vaak niet zo prettig werkt (bijv. in volle zon).

Geen systeemcamera's of spiegelreflex. Een toestelletje die zo in je broekzak past.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Antwoorden (2)

Ik heb een Sony RX100M3 en die heeft een pop-up electronic viewfinder. Je kijkt dus niet door een gaatje maar op een miniscuul schermpje. Superhandig in de volle zon. De camera is de beste compact camera die je momenteel kunt kopen door de Carl Zeiss lens en grote sensor. Maar met een prijs van 849 euro is het geen koopje.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sodeju; 849 euro!
Jazeker zijn die er nog ,en je kunt er ook nog gewoon filmrolletjes voor kopen en ze laten ontwikkelen en afdrukken. Alleen voor de alleroudste boxcamera's wordt dat de laatste jaren echt lastig.
Vanwege de voordelen van een digitale camera echter, worden ze niet heel veel meer gebruikt - vooral nog door puristen en nostalgisten.

Maar bij de Hema en Kruidvat enzo kun je zeker nog altijd van die wegwerpcameraatjes kopen voor eenmalig gebruik die nog gewoon met een zoeker werken. Handig voor de vakantie.

En er bestaan ook -in de wat duurdere klasse - nog gewoon camera's met een zoeker, zij het dat dat tegenwoordig een elektronische zoeker is die nog preciezer werkt dan de oude, die altijd een tikje uit het centrum lag. Niet echt amateurtoestelletjes.

Ook kun je aparte zoekers (EVF - electronic view finder) kopen als accessoire op sommige digitale camera's. Ook die zijn echter nogal prijzig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
Ik denk dat toch een digitale camera bedoeld wordt, wilde ik enkele jaren geleden ook, en toen al niet meer te krijgen in de goedkopere klasse
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat zei ik al : ze zijn er wel, maar ze zijn zeer prijzig. Zelfs die losse EVF's voor op een gewone (digitale) camera kosten al ettelijke honderden euro's.
Dan is voor een zonnige vakantie een wegwerpcamera helemaal geen gekke optie. Hoef je ook je dure camera niet mee te nemen, en ze maken prima kiekjes.