Waarom zijn er film camera's met meer dan 2.1 mp als ze maar tot full-hd kunnen filmen? En hoe werkt dit dan?

Full-hd is 2.1mp en 4k is 8.8mp. Waarom hebben de meeste film camera's dan toch meer pixels? Alleen maar voor de foto's die je er ook mee kan maken maar eigenlijk nooit doet? Bijvoorbeeld de Gopro heeft 5mp als hij in full-hd kan filmen en 12mp als hij in 4k kan filmen. En mijn volgende vraag is dan hoe werkt dit? Mijn mobiel heeft bijvoorbeeld een 8mp camera maar filmt in full-hd. Gebruikt hij dan maar een deel van de pixels? Het kan geen crop zijn want dan zou je met filmen een kleiner kader hebben dan met foto's maken. Weet iemand een site waar dit staat uitgelegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (1)

Dit kan 2 redenen hebben:

- De camera doet aan beeldstabilisatie door een uitsnede te maken uit de data die van de sensor komt. Door die uitsnede (virtueel) te bewegen kan het beeld gestabiliseerd worden.
- Als je (zeg) 9 megapixels hebt, dan heb je eigenlijk 3 miljoen pixel rood, 3 miljoen pixels groen, 3 miljoen pixels blauw (in het algemeen, er zijn sensoren met een andere verdeling). Dus voor elke pixel heb je eigenlijk maar 1 kleur, en door interpolatie wordt de ontbrekende data aangevuld. Dat kan soms tot artefacten leiden. Als je sensor meer pixels heeft, dan kun je dat weer terugschalen naar een lagere resolutie maar wel met een hogere kwaliteit.
gvrox