Is het audiosignaal vanuit de Iphone connector (niet de hoofdtelefoon) digitaal of analoog?

Ik vraag me dat af omdat er usb kabels bestaan van 500 euro voor een meter. Er zijn ook onderzoeken te vinden waarbij wordt beweerd dat het geluid beter wordt met een dure kabel. Ook kan ik me niet voorstellen dat iedere ipod/iphone speaker met usb een DA converter heeft.

paulus811
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik maak geen gebruik van Apple producten, maar is het niet heel makkelijk te zeggen wat digitaal/analoog is? Alles wat over USB gaat lijkt me sowieso digitaal. Ook kan ik me niet voorstellen dat iedere ipod/iphone speaker met usb een DA converter heeft. Want? http://tweakers.net/categorie/563/gaming-headsets/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSkamRKYguS8xRsopWMrG0VIqtra0FAA Allemaal met DA converter, zal niet zoveel kosten. Maar het zou niet nodig zijn aangezien de connector ook analoog uit kan geven. Ik vraag me dat af omdat er usb kabels bestaan van 500 euro voor een meter Er bestaan ook HDMI-kabels van die prijs. De oude connector heeft iig analoge delen zoals ik hier zie https://theiphonewiki.com/wiki/30-pin_Connector
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je reactie en als ik deze lees lijkt me de vraag niet onterecht. Je stelt in het het begin dat 'alles wat over usb gaat je sowieso digitaal lijkt' terwijl de link op het einde daarmee in tegenspraak is. Dat er ook hdmi kabels zijn van 500 zal best maar daar gaat mijn vraag niet over. Als je het 50-voudige van een gewoon apple usb kabeltje kunt stukslaan op een Audioquest Diamond 30pin > usb kabel verwacht de gemiddelde consument een beter geluid, beeld of iets wat die meerprijs verklaart. Dat zou audio kunnen zijn en ik heb die pin connecties ook gezien. Pin 3+4 zijn voor audio, 11 is ground. Maar als dat zo is zou een ipod speaker geen da converter nodig hebben en je schrijft dat ze dat juist allemaal wel hebben. Maar voor wat dan? Ik wacht de antwoorden met spanning af. Dank, Paulus811
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Je stelt in het het begin dat ‘alles wat over usb gaat je sowieso digitaal lijkt’ terwijl de link op het einde daarmee in tegenspraak is." Nee, geen tegenspraak USB=digitaal, connector hoeft niet naar USB te gaan. http://www.bestbuy.com/site/audioquest-diamond-3-3-high-speed-hdmi-cable-dark-gray-black/2383276.p?id=1218324437192 Hier kan je 300 HDMI kabels van kopen. Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je wel kan verwachten dat iets een meerprijs zou verklaren, het hoeft er niet te zijn. Maar als dat zo is zou een ipod speaker geen da converter nodig hebben en je schrijft dat ze dat juist allemaal wel hebben. Als een ipod speaker van 30pins naar USB aangesloten is via USB (25 en 27) zal er gewoon een DA-converter in de speaker zitten.
Als een ipod speaker van 30 pins naar tulp gaat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 500 euro voor een USB kabel betaald dan hoor je verschil.
Niet omdat die er is maar omdat je dan verschil wil horen. :)
http://www.bt-studio.nl/techniek/perfect-geluid/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog even als aanvulling op die 30pin connector.
Deze heeft naast analoog meerdere (ook USB) uitgangen.
Waarom wordt voor de speakers dan voor de USB en niet analoog gekozen?
Dat zal wel te maken hebben met de kwaliteit van de in de telefoon aanwezig DAC (bedoeld om geluid voor oordopjes om te zetten).
http://www.bt-studio.nl/techniek/dac-er-af/
paulus811
9 jaar geleden
MrTomaat, heb krom gelegen bij de reviews van die kabel. Ik ben er nog niet uit of ik 70 USD (woon toevallig op 5 min. lopen van een BestBuy in NY) uit ga geven voor de Audioquest Cinnamon, of toch gewoon het standaard witte snoertje ga gebruiken. De Audioquest kabel is in ieder geval mooier om te zien ;-) Moordigger, met die ingebouwde DAC converter heb je wellicht een punt, dat zou impliceren dat het audiosignaal digitaal is. MrTomaat zegt dat het uitgaande analoge signaal van de 30 pins connector niet aangesloten hoeft te zijn, ook dat is een punt. Al met al, echt zwart wit is het voor mij nog steeds niet. Dank voor de reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermoed dat de firewire gedeelte ook niet aangesloten is dan. :)
30 pin connector kan voor verschillende dingen gebruikt worden...
Wat en of iets gebruikt wordt zal van kabel en apparaat wat er op aangesloten wordt afhangen.

Het beste antwoord

Pinout op de iphone connector bevat naast digitale signalen ook analoog audio uit.
Voor details zie tekening pin layout: http://www.linuxslate.org/PDMI_Pinout.jpg

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus als je 'm docked op een speaker gaat gewoon het analoge audio verhaal op. Laat je niks wijsmaken met kabels van 500 euro die beter klinken... Dat is een subjectieve beleving, het is duurder dus het klinkt beter...totale onzin, is diverse keren aangetoond met speaker kabel/hdmi kabel.