Hoe werkt de "verbeterde nauwkeurigheid" van plaatsbepaling op een Samsung S5?

Ik heb een Samsung S5 (Android). Daarop kan ik de GPS aanzetten.

Het toestel vraagt mij regelmatig of ik de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling wil verbeteren. Daartoe moet het dan zo af en toe anonieme lokatiegegevens naar Google sturen.

Mijn vraag is: wat betekent die "verbeterde nauwkeurigheid"? Wat gebeurt er dan? En hoe kan de nauwkeurigheid van een GPS-plaatsbepaling worden verbeterd?

Simpel gezegd: wat houdt dit in, en hoe werkt het?

9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij wordt op basis van door uitgezonden en door een googleauto opgepikte Wi-Fi SSID's de plaats bepaalt. Ik vraag me altijd af of die bepaling beter is. Bij een spel wat ik speelde wat GPS-gebaseerd was werd aangeraden dit vooral uit te laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een reactie ipv een antwoord omdat ik niet zeker weet of dit hier ook zo werkt. Vaak werkt verbeterde GPS doordat met wat rekenwerk je positie t.o.v. verschillende WIFI hotspots nauwkeurig te bepalen is.
(Als de locatie daarvan in een database staat)
Wellicht dat ze op deze manier de locatie van die hotspots beter willen vaststellen. Kwestie van veel meting doen en de nauwkeurigheid zal toenemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
A-GPS is ook een manier om nauwkeurig plaats te bepalen. Je gps locatie samen met info van de telefoonmast waar je gsm mee verbonden is op dat moment geeft een nauwkeurigere plaatsbepaling in delen waar gps bereik niet zo goed is (bv. stedelijk gebied met veel hoge gebouwen).

Het beste antwoord

Volgens mij wordt op basis van door uitgezonden en door een googleauto opgepikte Wi-Fi SSID's de plaats bepaalt. Ik vraag me altijd af of die bepaling beter is. Bij een spel wat ik speelde wat GPS-gebaseerd was werd aangeraden dit vooral uit te laten.

https://support.google.com/coordinate/answer/2569281?hl=en

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.zdnet.com/article/how-google-and-everyone-else-gets-wi-fi-location-data/

De methode voor het vinden gaat al niet meer via de auto's maar door dat je smartphone gewoon de locatie van jouw Wi-Fi hotspot en GPS locatie meestuurt.

Toegevoegd na 1 dag:
Leg even de min uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als ik het goed begrijp werkt het dus als volgt:
--   Mijn telefoon baseert zijn positie op GPS.
--   Mijn telefoon ziet ook welke wifi-spots en welke zendmasten er in de buurt zijn.
--   Google kent de GPS-coördinaten van die wifi-spots en zendmasten.
--   Mijn telefoon kan zijn positie dus net wat nauwkeuriger schatten door niet alleen de GPS-positie te nemen, maar door die wat te corrigeren aan de hand van (de GPS-coördinaten van) de wifi-spots en de zendmasten die hij ziet. Conclusie: bij goed GPS-signaal levert dit geen merkbaar voordeel. Bij slecht GPS-signaal wel, maar dan alleen als er veel wifi-spots en veel zendmasten in de buurt zijn. -- Dan de vraag waarom er gegevens naar Google moeten worden gestuurd. Als ik het goed begrijp meldt mijn telefoon daarmee zijn eigen GPS-positie en de gegevens van de wifi-spots en de zendmasten die hij ziet. Door duizenden van zulke metingen te verzamelen, kan Google de GPS-coördinaten van de wifi-spots (en van de zendmasten) steeds beter schatten, waardoor de verbetering van de GPS-positie steeds beter wordt. -- Heb ik het zo goed verwoord, denk je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jups... Als je langer op de GPSknop drukt krijg ik (android 4.2) drie mogelijkheden. Hoge precisie (GPS+Wi-Fi+GSMmasten)
Spaarstand (Wifi+GSMmasten)
Alleen GPS Vroeger ging het weer net iets anders, met de nieuwe 5.0 android zal het weer iets anders heten in de instellingen. Maar het principe blijft hetzelfde.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb eens gekeken. Het werkt allemaal net wat anders, maar ik krijg uiteindelijk vergelijkbare keuzes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan de vraag waarom er gegevens naar Google moeten worden gestuurd. All your data are belong to us. https://www.google.nl/search?q=All+your+data+are+belong+to+us.&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=M2k1VdTrJJWwaZjigNgP&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1099 :D

Andere antwoorden (1)

Hoe naukeurigheid kan worden verbeterd is met een systeem wat 'differential GPS' heet. Hier zijn vast punten in het land waarvan de positie uitermate precies is bepaald, deze punten hebben een GPS ontvanger, door nu het ontvangen signaal te vergelijken met de ware positie krijg je een bepaalde 'off-set' of differentie. Door nu deze afwijking door te sturen met het GPS signaal weet elke ontvanger in de buurt wat de juiste 'off-set' is, en corrigeert deze. GPS ontvangers in vliegtuigen werken zo op radiobakens waarvan de positie exact is bepaald.(nog niet wereldwijd)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Differentiële GPS is mij bekend - maar waarom zou mijn telefoon af en toe (anoniem) gegevens naar Google moeten sturen om differentiële GPS mogelijk te maken? Differentiële GPS werkt volgens mij puur vanuit bijvoorbeeld een zendmast. Die zendmast weet heel precies waar hij staat. Hij meet via GPS zijn positie. Als de gemeten GPS-positie bijvoorbeeld 3,14 meter noordelijker is dan de werkelijke (bekende) GPS-positie, stuurt de zendmast dat mee als 'offset'. Want dan zullen alle GPS-ontvangers in de omgeving waarschijnlijk ook 3,14 meter teveel noordelijk aangeven.