Ampèrage oplader hoger dan originele oplader, kan dat kwaad?

Ik heb een notepad/chromebook geërfd van mijn vader, maar geen oplader erbij te vinden.
Eén besteld, 12 V en 1500 mA.
Geleverd, 12 V en 2000 mA versie.
Volgens de verkoper kan dat geen kwaad voor de accu van de notepad/chromebook.
Maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan wel kwaad, batterij kan ontploffen! Liever een lagere amperage dan een te hoge en hier is sprake van een kwart teveel!
Utrecht
8 jaar geleden
@freekflueel. Wel blijven nadenken hoor!
Een vergelijking: Een stopcontactaansluiting van 220V kan 16A leveren (stop in de meterkast) dus 3520W. Daar kan je toch ook makkelijk een staafmixer van 60W (0.3A) op aansluiten zonder dat deze doorbrand of ontploft. Daarentegen: zet er er een electrische kachel van 4000W op, dan brand de stop door. Andersom is het wel een probleem; dan blaas je de oplader op. Het leverende apparaat moet een hoger vermogen kunnen leveren dan het gebruikende apparaat verbruikt.
Utrecht
8 jaar geleden
Het voltage (V) mag uiteraard niet hoger zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Utrecht. Je geeft aan dat "het leverende apparaat een een hoger vermogen moet kunnen leveren dan het gebruikende apparaat verbruikt", maar is een accu te vergelijken met een verbruikend apparaat?
Utrecht
8 jaar geleden
De accu wordt toch opgeladen? Dan 'ontvangt' hij stroom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is het nu juist, hij krijgt meer aangeboden dan 'ie aankan...., dat zou juist verkeerd zijn lijkt me?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij KAN meer aanbieden dan er gevraagd wordt.
Als deze niet aangesloten is zal hij (nagenoeg) niks aanbieden. :)
En anders alleen wat er gevraagd wordt (niet meer).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk zou je moeten stellen dat het vermogen van de oplader groter is. Dus meer stroom (Amp.) KAN leveren. Dit zal bij een gelijk blijvende spanning niet gebeuren (Wet van Ohm)
M.i. is het antwoord van jc54 het juiste antwoord en laat je niet ontmoedigen door reacties (zoals in deze vraagstelling) dat de boel zou kunnen ontploffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is precies zoals Utrecht en Moordigger al zeggen: Het is de MOGELIJKHEID om die stroom te kunnen leveren. Het hoeft niet, maar kan wel. De spanning moet correct zijn, de stroom die je adapter moet kunnen leveren moet minimaa(!)l het gevraagde zijn, meer mag. UIt overwegingen van betrouwbaarheid en levensduur is het zelfs aan te bevelen dat de adapter meer kan leveren. Nu hoeft hij niet de hele tijd 'op z'n tenen te lopen'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies haabee. Een minder amparage kan ook wel maar laden zal mogelijk langer duren en lader moet harder (op zijn top) werken. :)

Antwoorden (3)

De verkoper heeft in dit geval gelijk. Je batterij zal nooit meer laden dan hij aankan. Dat je dan een overcapaciteit hebt op je lader geeft niets.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Perfect antwoord +
Het is zo dat de interne weerstand ná de lader, dus accu, bedrading en eventuele stekkers, de laadstroom bepalen.
De lader zelf houdt in de gaten of alles veilig verloopt, dus zelfs een lader van 5 amp. is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het aantal ampere is genoteerd per uur. Je laptop zal dus sneller worden opgeladen. Je hebt dus een goede lader, als je nog even hebt gechecked of de polen juist zijn,( + en - , binnen en/of buiten) staat op de lader met een puntje en een rondje, achter het amperage van de output.