Maakt het uit welke USB uitgang je gebruikt om je mobieltje op te laden 1A of 2.1A ?

Als je nu een stopcontact- of autoaanstekerstekker koopt voor het opladen van je mobieltje dan zitter er vaak twee USB gleuven in. Een voor mobieltjes (1A) en een voor iPads (2.1A). Volgens onze mobieltjes-ascessoiredealer kan ik voor mijn mobiel echter net zo goed de "snellere" verbinding gebruiken.

8 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Voor het gebruik van een mobiel in de auto is 2 ampère noodzakelijk, als je een grote telefoon hebt. Met name als je hem ook wilt gebruiken.
Bij mijn telefoon ontlaadt de batterij zelfs als de 1 ampère adapter is aangesloten en de telefoon aan staat.
Nadeel is wel dat de telefoon erg warm wordt, wat weer niet de levensduur van de accu ten goede komt. (nu het herfst is en de winter er aan komt wordt de telefoon niet zo warm in de auto als in de zomer.)
Ook voor thuis gebruik is een 2 ampère adapter handig als je tegelijkertijd de telefoon wilt gebruiken en opladen want dan ontlaadt de accu ook als de telefoon aanstaat, terwijl de 1 ampère adapter is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De 2.1 laadt twee keer zo snel op. Als je ze beide tegelijkertijd gebruikt is het ampergage van beide 1A, wordt de 2A dus verdeeld over beide apparaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De opgenomen stroom wordt naar behoefte geregeld door het mobieltje zelf, dus het antwoord is niet zo simpel als jij stelt.
De stroom voor mijn HTC one m7 begint bij lege accu bij ongeveer 800 mA en neemt in een paar discrete stappen af tot een paar mA. Je kunt tegenwoordigh handige USB-tussenstekkertjes kopen waar je afwisselend de spanning (5V) en de stroomsterkte kunt aflezen. (Action)
De hoeveelheid stroom die een mobieltje opneemt voor het laden wordt bepaald door het mobieltje zelf. Het zal weinig uitmaken welke aansluiting je benut: de meeste mobieltjes trekken nét iets minder dan 1 A terwijl een tablet wél meer stroom trekt.
Als jouw mobiel in de auto ook als navigatie gebruikt wordt dan kan het laden van een lege accu plus het gebruik van GPS en een helder verlicht scherm wél meer dan 1 A kosten: het laden zal dan langer duren als je hem niet op de 2 A aansluiting prikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het laden zal niet langer duren. Mijn telefoon loopt zelfs leeg. Heel vervelend als dat onderweg gebeurt. Daarom een 2 ampere lader ipv een 1 ampere lader.
Neem zelf eens de proef op de som met het opladen van je telefoon als hij uit staat, standby. Zie het verschil in tijd dat het kost om je telefoon op te laden met een 1 en 2 ampere oplader. De grafieken kan je zien bij de accu eigenschappen..